Indiase Renault vervangt scooter

Renault-Nissan gaat Tata achterna. De Frans-Japanse autofabrikant kondigde gisteren aan net als zijn Indiase concurrent een supergoedkope auto op de markt te gaan brengen, met een aanschafprijs van 2.500 dollar (ruim 1.600 euro).

Renault-Nissan is de eerste grote westerse autofabrikant die zich gaat richten op de nieuwe markt van zogeheten ULC’s: Ultra Low Cost-auto’s.

Deze markt bevindt zich vooralsnog vooral in India, waar een nieuwe middenklasse in opkomst is. Tata lanceert eind dit jaar zijn ‘Nano’, die ook 2.500 dollar moet gaan kosten. Nu is de Japanse fabrikant Suzuki nog marktleider, met modellen vanaf 4.800 dollar.

Renault-Nissan wil vanaf 2011 de concurrentie aangaan met Tata. Het concern gaat zijn goedkope auto samen bouwen met de Indiase tweewielerfabrikant Bajaj. Renault-topman Carlos Ghosn hoopt zo de gezinnen die zich op scooters en brommers verplaatsten te verleiden tot de aanschaf van de Renault-variant. Om te beginnen gaat het autoconcern 400.000 exemplaren per jaar produceren. In India worden nu jaarlijks rond de 1 miljoen auto’s verkocht, en zo’n 7 miljoen motorfietsen.

Autofabrikanten richten zich steeds meer op opkomende markten, van Brazilië tot China, waar met zeer eenvoudige modellen nog nieuwe kopers te vinden zijn. Ook het Amerikaanse concern Ford werkt aan een goedkope auto voor de Indiase markt. Maar de komst van goedkope auto’s heeft ook weerslag op traditionele automarkten, zoals in Europa.

Zo kwam Renault-Nissan in 2004 met de Logan, een simpel model dat eerst in Iran geïntroduceerd (en gebouwd) werd voor 5.000 euro. Inmiddels ligt de prijs op bijna 10.000 euro en zorgt de Logan voor het grootste gedeelte van de groei van Renault-Nissan. Vorig jaar werden er wereldwijd 367.000 Logans verkocht, waarvan 9.300 in Europa. Daar stagneert de afzet van Renault al jaren. De Logan wordt nu ook in Frankrijk gebouwd.