Geen scoops meer op Skoeps.nl

Skoeps.nl, de nieuwssite voor burgerjournalisten van PCM en Talpa, is vorige week gestopt. „We hadden meer Sinterklaas-valt-van-paard-video’s nodig.”

De website had de ambitie van iedereen een verslaggever te maken. Met de slogan ‘16 miljoen reporters’ riep Skoeps.nl Nederlanders op nieuwsfoto’s en filmpjes naar de site te sturen. Na ruim anderhalf jaar hadden 7.500 ‘reporters’ zich geregistreerd bij de nieuwssite voor burgerjournalisten.

Skoeps, een samenwerkingsverband tussen PCM, uitgever van onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant, en de digitale tak van Talpa Media, werd deze week stopgezet omdat het niet lukte „een financieel gezond vooruitzicht te ontwikkelen”, aldus het bedrijf. Volgens Marcel Houtman, directeur van Skoeps, groeide het aantal bezoekers niet snel genoeg, waardoor de site niet rendabel was. „We moesten concurreren met nieuwssites, maar ook met YouTube. Skoeps was voor velen blijkbaar niet interessant genoeg om dagelijks terug te keren.”

Nederlandse mediabedrijven maken de laatste jaren volop gebruik van bijdragen van burgers. Zo zet het KRO-programma Goedemorgen Nederland ‘mobile reporters’ in die het nieuws uit hun regio op televisie brengen, plaatst nieuwssite Nu.nl nieuwsfoto’s die bezoekers insturen en geeft De Telegraaf lezers een podium op WUZ.nl. Skoeps claimde „de eerste Nederlandse nieuwssite voor burgerjournalisten” te zijn. De geregistreerde ‘Skoepers’ stuurden maandelijks volgens Houtman zo’n „1.000 tot 1.500 nieuwsitems” in, die vooral afkomstig waren van een groep van 220 actieve gebruikers, die een mobiele telefoon in bruikleen kregen. De maker van de beste foto of video van de dag kreeg 250 euro.

Mark Deuze, hoogleraar journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit van Leiden, vond Skoeps een „generieke afvalbak voor burgernieuws”. Volgens hem werd onvoldoende duidelijk waarom en waarvoor mensen naar de site moesten gaan, aangezien Skoeps niet één thema had. „Het werkt beter een site te richten op een specifieke doelgroep, zoals scholieren.” Daarnaast ontbrak volgens Deuze de bereidheid bij andere media om materiaal van Skoeps over te nemen. „De meeste media hebben hun eigen burgerjournalistieke initiatieven. Ook maken gevestigde media liever gebruik van professionals.”

Wie nu Skoeps.nl bezoekt, wordt doorgestuurd naar de site van gratis dagblad Dag. Deze krant hoopt binnenkort de webpagina Meedoen, waarop lezers bijdragen kunnen leveren, uit te breiden. „Net als bij Skoeps krijgen bezoekers de mogelijkheid om foto’s en video’s te uploaden”, zegt Sipke Overbeeke van Dag.

Het stoppen van Skoeps heeft geen gevolgen voor IkOpTv.nl, een site die gebruikmaakt van dezelfde techniek als Skoeps. Ikoptv.nl, een site van Endemol, laat burgers filmpjes maken in hun regio. De beste worden uitgezonden op de regionale tv. Volgens Dick van der Graaf, commercieel directeur van Endemol, is de site niet financieel, maar wel strategisch interessant. „We kunnen de techniek ook voor andere vormen van user generated content gebruiken.”

Volgens Houtman heeft Skoeps aangetoond dat het lastig is een site voor burgerjournalistiek te maken die losstaat van andere vormen van journalistiek. Michael Nederlof, oprichter van Skoeps, zegt dat de site te veel een „PCM- en Talpa-sausje” had. „Beide hebben niet het beste imago in de markt, waardoor onmiddellijk cynisch op het project werd gereageerd. Ook binnen PCM stond niet iedereen positief tegenover de site.” Nederlof stopte vorig jaar als directeur van Skoeps na een „verschil van inzicht” over de toekomst van de site.

Luchtige items bleken het populairst, zegt Houtman. Zo werd een filmpje waarin Sinterklaas van een paard afvalt „tienduizenden keren” bekeken. „We hadden eigenlijk iedere week van dit soort filmpjes moeten krijgen.”