Weinig extra wachttijd door staking Schiphol

De staking bij een bagageafhandelaar op Schiphol leverde gisteren minder chaos op dan verwacht. Reden: Lang niet alle werknemers legden het werk neer.

Vooraf deden talloze doemscenario’s de ronde. Duizenden koffers zouden niet meer in- of uit worden geladen, passagiers zouden niet meer ingecheckt worden, vluchten zouden urenlange vertragingen oplopen en mogelijk zelfs worden geannuleerd.

Maar de staking van de Engelse bagage- en passagierafhandelaar Menzies Aviation, voor een nieuwe cao, leverde gisteren op Schiphol minder problemen op dan voorspeld, vooral omdat lang niet iedereen het werk neerlegde. Zo’n tachtig procent werkte door, met name het personeel bij de incheckbalies. De meesten van hen hebben een tijdelijk contract. Zij waren bang dat dit niet zou worden verlengd als zij gingen staken.

Twee vluchten naar Turkije liepen circa twaalf uur vertraging op, veel andere vluchten vertrokken op tijd of met een vertraging die varieerde tussen een kwartier en vier uur. Sommige passagiers die terugkwamen van vakantie moesten wat langer dan normaal wachten op hun bagage.

Enkele luchtvaartmaatschappijen, zoals Arke Fly en Eva Air, pasten noodgrepen toe zodat hun passagiers weinig hinder ondervonden van de staking. Zij regelden hun afhandeling zelf. Eva Air bijvoorbeeld zette voor haar vlucht naar Bangkok en Taipei twee medewerkers in om te helpen bij het inladen van de bagage. Daardoor kon het toestel volgens de baliemedewerkster „bijna op tijd” vertrekken.

In het Hilton Hotel, op enkele minuten loopafstand van de vertrek- en aankomsthallen, verzamelden de stakers van Menzies zich. Het ging om ruim 100 van de 550 personeelsleden. Vandaag en morgen gaan de stakingen verder, kondigden de onderhandelaars van de twee vakbonden – FNV Bondgenoten en De Unie – aan. Hoewel de beoogde chaos uitbleef, toonden de bonden zich aan het einde van de eerste stakingsdag tevreden. Swen Laarveld (De Unie): „Voor het oog van de passagiers gebeurde er misschien weinig, maar Menzies is inkomsten misgelopen en daarmee is ons doel bereikt.” Hij verwacht dat de opkomst op de tweede stakingsdag hoger zal zijn.

Normaliter verzorgt Menzies Aviation de afhandeling van zo’n tien tot vijftien procent van het totale aantal vluchten op Schiphol. Zij werkt voor 27 luchtvaartmaatschappijen, waaronder Easyjet, Corendon, Singapore Airlines en Onur Air. De werknemers van Menzies eisen een loonsverhoging van 3,5 procent. Bovendien willen zij dat hun werkgever de WGA-premie (Wet gedeeltelijk arbeidsgeschikten) voor zijn rekening neemt.

De bagageafhandelaar biedt 2,5 procent. Volgens financieel directeur Frank Judell van Menzies zit er niet meer in. „De bonden eisen absurde verhogingen. Zij moeten rekening houden met de branche waar ze mee te maken hebben. Het gaat nu eenmaal slecht.”

Werknemer Fred (48) vindt dat „krokodillentranen”. Hij vindt het spijtig dat reizigers gedupeerd worden, maar voegt daaraan toe dat hij en zijn collega’s „al jaren genaaid” zijn door Menzies. Eerste onderhandelaar Maarten Hoelscher van De Unie verwoordt het anders: „Dit is al het derde jaar op rij dat het eindbod van Menzies om te janken is. Twee jaar hebben we dat schoorvoetend geaccepteerd, maar nu is de maat vol. Deze stakingen houden we vol zolang dat nodig is.”