‘Identificatie bij prepaid bellen zinloos’

Verplichte registratie van kopers van prepaidtelefoonkaarten zal tot een ‘enorme administratieve rompslomp’ leiden en niets bijdragen aan de strijd tegen criminaliteit. Dat zegt een woordvoerder van KPN.

KPN is de grootste aanbieder van prepaidkaarten in Nederland. Volgens de woordvoerder zullen criminelen hun kaarten dan gewoon in het buitenland kopen. „De criminaliteit zal erom lachen. Maar we hebben altijd met de autoriteiten meegewerkt dus dat zullen we later ook doen.”

Voor de politie is de noodzaak de identificatie- en registratieplicht uit te breiden evident. Criminelen kunnen, blijkt uit recent onderzoek naar Nigeriaanse bendes van internetoplichters, makkelijk anoniem prepaidtelefoonkaarten kopen en van pc’s in internetcafés en belhuizen gebruikmaken voor hun oplichtingspraktijken.

Niet iedereen verzet zich tegen uitbreiding van de registratieverplichting. Natascha van Home Telecom en Internetcafé in Amsterdam heeft er „geen moeite mee” klanten naar hun identiteitsbewijs te vragen en te registreren. Die klanten zullen er ook geen moeite mee hebben, denkt ze. „Het zijn allemaal bekenden in de buurt.” Ook bij de centrale bibliotheek van Rotterdam is geen terughoudendheid te bespeuren. „We doen het al”, aldus de medewerker van het studiecentrum. „Je moet je identificeren met je bibliotheekpas, paspoort of rijbewijs om een gebruikersnaam aan te maken. Niemand doet daar moeilijk over.”

Bij Belhuis/Internetcafé Raja in Amsterdam wordt echter wel terughoudend gereageerd. „Ik heb veel buitenlandse klanten. Die zijn niet zo happig om hun identiteitsbewijs zomaar te laten zien zonder dat ze weten wat ermee gebeurt. Dat zal zeker veel klanten kosten”, aldus de medewerker.

Maar zou verplichte registratie en verscherpte controle het middel tegen internetfraude kunnen zijn? Frank Engelsman van Ultrascan gelooft niet dat deze registratieplicht tot vermindering van de oplichtingspraktijken van deze bendes zal leiden.

Engelsman: „In Frankrijk en Italië zijn die verplichtingen al ingevoerd. Er is niets te merken van vermindering van frauduleuze e-mails uit die landen.” Terloops wijst hij op nieuwe regelgeving die het vanaf november 2009 mogelijk moet maken voor telefoonmaatschappijen om bijvoorbeeld via mobiele telefoons betaaldiensten aan te bieden, naast banken en creditkaart firma’s. „Hoe ga je die geldstromen checken?”