De bank regelt het allemaal

Eten bij de Librije, naar een wedstrijd van Oranje op het EK; de bank regelt het allemaal. Mits u voldoende geld heeft voor het bezit van een ‘schoenendoos’.

In een dure villawijk haalt een koerier een bruine schoenendoos op bij een Nederlandse topadvocaat. De doos bevat een verzegelde zwarte plastic zak gevuld met waardevolle paperassen. De koerier levert het pakketje af bij een statig pand aan de Amsterdamse Herengracht. Niet veel later wordt een serie bedragen van de privérekening van de advocaat afgeschreven. Drie weken later speelt dit tafereel zich opnieuw af.

Het is een vorm van private banking bij Insinger de Beaufort. Vermogenden of bedrijven kunnen ook vervelende en tijdrovende klusjes bij de bank uitbesteden. Dat varieert van het betalen van verkeersboetes tot het zoeken van een geschikte au pair voor de kinderen. Een rondgang langs verschillende aanbieders leert dat steeds meer vermogende Nederlanders gebruikmaken van deze dienst.

Het idee achter de ‘schoenendoos’ of shoebox zoals Insinger de Beaufort deze dienst noemt, is simpel. Een klant verzamelt alle rekeningen, bankafschriften, boetes, loonstrookjes, winkelbonnetjes, aanmaningen, en andere financiële informatie in de schoenendoos. De klant machtigt Insinger de Beaufort om alles te betalen en te beheren. Aan het einde van de maand gaat de doos naar Insinger de Beaufort waar netjes alle rekeningen worden betaald en alle financiën netjes in kaart worden gebracht.

„Veel advocaten en zakenlieden zijn heel erg goed en secuur in hun werk, maar hebben geen tijd voor hun persoonlijke financiën”, zegt Erna van der Geer-Plantinga, private banker bij Insinger de Beaufort.

Overlappende verzekeringen en te dure hypotheken, dat zijn volgens Insinger de Beaufort de kostenposten waar mensen het meeste op besparen als ze een shoebox nemen. „Mensen nemen niet de tijd om het goed uit te zoeken. Wij doen dat dan voor ze.”

Elk kwartaal krijgen shoebox-gebruikers een financieel overzicht. Daarin staan alle gegevens over het inkomen (huis, sparen en beleggen) en uitgaven (huis, studiekosten kinderen en verkeersboetes).

Voor de shoebox betalen klanten 800 euro per maand. Dat is best een aanzienlijk bedrag, zegt Van der Geer-Plantinga. „Maar als een topadvocaat drie of vier uur langer kan werken omdat wij zijn persoonlijke financiën uit handen nemen, dan heeft hij of zij de kosten van de shoebox alweer ruimschoots terugverdiend.”

Bij Fortis MeesPierson herkennen ze de trend dat vermogende mensen meer financiële diensten uitbesteden. „Het wegnemen van zorgen is zeker een trend in private banking”, zegt een woordvoerder. „Vroeger deden wij vooral klassiek vermogensbeheer.” Maar tegenwoordig is het volgens de woordvoerder voor een private banker ook gebruikelijk om de aankoop van een tweede huis of de overdracht van vermogen aan de volgende generatie te regelen.

„Dit is inderdaad een groeimarkt”, zegt Frederik Redelé, oprichter van Commenda, een bedrijf dat financiële diensten aan rijke families aanbiedt, zogenoemde family offices. „We krijgen het steeds drukker. Vorig jaar zaten we hier nog met drie mensen, nu met acht. Dat zegt eigelijk alles.”

Insinger de Beaufort probeert in te spelen op de groeiende markt door ook niet-financiële diensten aan te bieden. Wilt u volgende week eten bij De Librije, maar heeft u geen reservering? Wilt u deze zomer kaartjes voor de wedstrijd Nederland-Italië op het EK voetbal? Of zoekt u een nieuwe au pair voor uw kinderen? Na het afsluiten van een jaarcontract bij Insinger de Beaufort kunt u een persoonlijk assistent inschakelen om dit alles te regelen.

„Ook hier is het doel tijd te creëren voor onze klanten”, zegt Marjolein Boers, manager van Personal Affairs. Als je 70 uur per week werkt, wil je op vakantie, je wilt niet bezig zijn die vakantie te boeken, is de redenering van Insinger de Beaufort. „Het is geen gemakkelijke dienst om aan te bieden, want je moet de smaak van de klant door en door kennen”, zegt Boers. „Daarom begin ik met een intakegesprek bij de klant thuis. Dan kijk ik naar persoonlijke dingen als de inrichting.”

Het gekste verzoek? Boers twijfelt en zegt: „Een klant had op internet gezien dat het water van het hotel van het zwembad waar hij ging slapen te koud was. Ik moest zorgen dat het water een graadje warmer was. Het is gelukt.”

Volgens Redelé van Commenda is deze dienst geen slimme zet van Insinger. De family offices van Commenda verlenen wel ongeveer dezelfde financiële diensten als Insinger de Beaufort. „Dat shoebox-concept hebben wij ook. Maar wij voeren het uit voor complete vermogende families.” Volgens Redelé moet een financiële dienstverlener bij zijn leest blijven. „Het risico weegt niet op tegen de voordelen”, zegt Redelé. „We kunnen de financiën van een familie briljant op orde brengen, maar als wij een vlucht boeken die niet bevalt, dan herinneren ze zich juist dat.” Maar Redelé zegt wel dat het logisch is dat rijke mensen steeds vaker dit soort niet-financiële diensten van hun financiële dienstverlener verwachten.

Ondanks het feit dat rijke mensen vaker op zoek zijn naar dit soort hulp, denken aanbieders niet dat deze diensten ooit massaal afgenomen zullen worden. Redelé: „Het is een dienst voor een select gezelschap. Als wij één of twee nieuwe families per jaar krijgen is dat veel. En gezien de arbeidsintensiviteit is dat ook meer dan voldoende.”

Oedo Brandsma, marketing manager bij Insinger de Beaufort, zegt: „Tientallen mensen maken gebruik van de shoebox. Dat lijkt niet veel, maar het is ook niet een dienst voor iedereen. Het is bedoeld voor mensen die de keuze maken hier geld voor uit te trekken.”