Sardonische liedjes uit een verlopen bordeel

cd pop

Baby Dee: Safe Inside The Day ****

Kleurrijk is de levensloop van Baby Dee. Ze werkte in een freakshow en als kerkorganist, gaf performances met een harp op een driewieler en onderging een geslachtsveranderende operatie.

Zij, mogen we sindsdien zeggen, gaf daarmee een praktische invulling aan de fascinatie voor androgynie in de pop, die mede aan de wieg ligt van het succes van Antony And The Johnsons.

Baby Dee komt voort uit dezelfde kringen – rond cultgroep Current 93 – en speelde harp op Antony’s debuut. Haar stem kent eenzelfde intrigerende tweeslachtigheid, maar waar Antony prat gaat op een zekere kwetsbaarheid, daar klinkt Baby Dee vooral sardonisch. Als iemand die het allemaal al eens meemaakte en elk moment in lachen kan uitbarsten om de wereld om haar heen.

Producers Matt Sweeney en Will Oldham (ofwel Bonnie ‘Prince’ Billy) gaven haar liedjes, die klinken alsof ze

bijeengegraaid zijn van de vloer van een verlopen cabaret, tingeltangel of bordeel, een bescheiden rockende basis mee.

Een speels strijkkwartet doet de rest, en middeleeuwse polyfonie laat zich gelden in het korte instrumentaaltje A Christmas Jig For A Three-legged Cat. Vrouwenpop zoals we het nog niet vaak hoorden.