Joachim Robbrecht: Hij is De Lanoye van zijn tijd

De jonge Vlaamse theatermaker Joachim Robbrecht vond het ‘bizar’ dat er in Nederland veel over Vondel gesproken werd als groot schrijver, maar dat zijn stukken nauwelijks meer te zien waren. Daarom bewerkte hij Vondels Adam in ballingschap en won er in 2006 prompt de Ton Lutzprijs mee. „Toen ik mij voor het eerst in Vondel ging verdiepen spraken mij meteen twee dingen aan: de zinnelijke, sensuele kant en zijn taalgebruik, dat door veel mensen misschien als oubollig wordt gezien maar dat ik wel schattig vond. Het is suikerzoete, stroperige taal waarin veel komische wendingen zitten.”

Robbrecht onderzocht hoe het taalgebruik van Vondel in zijn tijd moest worden gezien. „Toen kwam ik erachter dat hij de Tom Lanoye van zijn tijd was. In Lanoyes Ten oorlog wordt hetzelfde soort taalspel gespeeld als wat Vondel honderden jaren geleden al deed.”

Robbrecht vind het knap hoe Vondel er in is geslaagd om de engelen in Adam in ballingschap een psychologische diepte te geven. Maar een herwaardering van Vondel hoeft niet van hem. „Ik zou het bestrijden wanneer iemand wel vindt dat Vondel weer vaker opgevoerd moet worden. Hij is geen actuele schrijver meer. Het kan misschien wel legitiem zijn om hem op te voeren – en dat geldt voor wel meer schrijvers –, maar dat is wat mij betreft niet genoeg.”

Sebastiaan Kort