Geen scoops meer op Skoeps.nl

Skoeps.nl, de nieuwssite voor burgerjournalisten, is deze week gestopt.

Directeur Marcel Houtman: „We hadden meer Sinterklaas valt van paard-video’s nodig.”

De website had de ambitie van iedereen een verslaggever te maken. Met de slogan ‘16 miljoen reporters’ riep Skoeps.nl Nederlanders op nieuwsfoto’s en filmpjes naar de site te sturen. Na ruim anderhalf jaar hadden 7.500 ‘reporters’ zich geregistreerd bij de nieuwssite voor burgerjournalisten.

Skoeps, een samenwerkingsverband tussen PCM, uitgever van onder meer nrc.next en de Volkskrant, en de digitale tak van Talpa Media, werd deze week stopgezet omdat het niet lukte „een financieel gezond vooruitzicht te ontwikkelen”, aldus een bericht op de site. Volgens Marcel Houtman, directeur van Skoeps, groeide het aantal bezoekers niet snel genoeg, waardoor de site niet rendabel was. „We moesten concurreren met nieuwssites, maar ook met videosites als YouTube en Dumpert. Blijkbaar was Skoeps voor velen niet interessant genoeg om dagelijks terug te keren.”

De Nederlandse mediabedrijven maken de laatste jaren volop gebruik van bijdragen van burgers. Zo zet het KRO-programma Goedemorgen Nederland ‘mobile reporters’ in die het nieuws uit hun regio op televisie brengen, maakt nieuwssite Nu.nl gebruik van nieuwsfoto’s die internetters insturen en geeft De Telegraaf lezers een podium op WUZ.nl. Skoeps claimde „de eerste Nederlandse nieuwssite voor burgerjournalisten” te zijn. De geregistreerde ‘Skoepers’ stuurden maandelijks volgens Houtman zo’n „1.000 tot 1.500 nieuwsitems” in, die vooral afkomstig waren van een groep van 220 actieve gebruikers, die een mobiele telefoon in bruikleen kregen. De maker van de beste foto of video van de dag werd beloond met 250 euro.

Mark Deuze, hoogleraar journalistiek en nieuwe media aan de Universiteit van Leiden, vond Skoeps een „generieke afvalbak voor burgernieuws”. Volgens hem werd het onvoldoende duidelijk waarom en waarvoor internetgebruikers naar de site moesten gaan, aangezien de site niet aan één thema was gekoppeld. „Het werkt beter een site te richten op een specifieke doelgroep, zoals scholieren.” Daarnaast ontbrak volgens Deuze de bereidheid bij andere media om beeldmateriaal van Skoeps over te nemen. „De meeste media hebben inmiddels hun eigen burgerjournalistieke initiatieven. Daarnaast hebben de gevestigde media een zekere beroepstrots: ze maken liever gebruik van professionele fotografen.”

Internetgebruikers die nu Skoeps.nl bezoeken worden doorverwezen naar de website van het gratis dagblad Dag. Deze krant hoopt begin juni de internetpagina Meedoen, waarop lezers bijdragen kunnen leveren, uit te breiden. „Net als bij Skoeps moeten bezoekers de mogelijkheid krijgen om foto’s en video’s te uploaden”, vertelt Sipke Overbeeke, adjunct-hoofdredacteur van Dag.

Het stoppen van Skoeps heeft geen gevolgen voor ikoptv.nl, een website die gebruikmaakt van dezelfde techniek als Skoeps en ook filmpjes met die site uitwisselde. Ikoptv.nl, een site van Endemol, laat burgers filmpjes maken in hun regio, waarvan de beste ook worden utgezonden op de regionale zenders. Volgens Dick van der Graaf, commercieel directeur van Endemol , is de site niet financieel maar wel strategisch interessant. „We kunnen de techniek in de toekomst ook voor andere vormen van user generated content gebruiken.”

Volgens Houtman, die nog niet weet wat hij hierna gaat doen, heeft Skoeps aangetoond dat het lastig is een site voor burgerjournalistiek te maken die losstaat van andere vormen van journalistiek. Michael Nederlof, de oprichter van Skoeps, zegt dat de site te veel een „PCM- en Talpa-sausje” had. „Beide hebben niet het beste imago in de markt, waardoor er onmiddellijk cynisch op het project werd gereageerd. Maar ook binnen PCM stond niet iedereen positief tegenover de site ”, zegt Nederlof, die vorig jaar stopte als directeur van Skoeps na een „verschil van inzicht” over de toekomst van de site.

De luchtige items bleken uiteindelijk het populairst, zegt Houtman. Zo werd een filmpje waarin Sinterklaas van een paard afvalt „tienduizenden keren” bekeken, nadat het werd doorverkocht aan andere media. „We hadden eigenlijk iedere week van dit soort filmpjes moeten krijgen, maar dat is helaas niet gebeurd.”