Wat is de beste manier om niet te pletter te vallen?

„Als je van de tweede verdieping valt, hoe kan je dan het beste landen om zo min mogelijk te breken?”, vragen Suzanne Faber en Sander Breur uit Amsterdam.

„Op je voeten landen zoals in de film is fantasie als je daarvoor geen motorische vaardigheid hebt”, zegt triatleet en bewegingswetenschapper Chris Brands. Zijn advies: maak jezelf juist zo groot mogelijk. Een groot lichaam heeft wat weg van een parachute en verdeelt de kracht ook beter.

„De energie die je met een val van de tweede verdieping opwekt, is een vast gegeven”, zegt Brands. „Het beste zou zijn met je hele lichaam de grond in één keer te raken.” Hij zou een buiklanding verkiezen. Belangrijk is ook dat je „volledig gespannen” bent vlak voor het moment van inslag, zegt hij. Zo vangen je spieren een deel van de kracht op.

Ex-stuntman Henk Wams van EndorfinE Producties – ruim 400 (inter)nationale film- en tv producties op zijn naam en in 22 jaar slechts 2 hechtingen – twijfelt aan de gespannen spiertechniek. Dat rijmt niet met de theorie dat dronken automobilisten minder gebutst uit een botsing komen omdat ze zo slap als een vaatdoek zijn, denkt hij.

„Het is volledig afhankelijk van de ondergrond”, zegt Wams. Zelf gebruikt hij bij een val van zes meter een dik matras. „Ik zou ook op m’n voetjes landen, dan breek je wellicht je benen maar de rest redt het wel.”

De ervaren parachutist Henny Wiggers incasseert bij landing met een kleine ronde parachute („die nagenoeg recht naar beneden komt”) soms een klap. Wiggers gebruikt de Parachute Landing Fall: „Voeten bij elkaar en iets gedraaid, opzij vallen en dan over de zijkant van het lichaam een rol maken om de krachten af te rollen.”

Werkt dat ook bij een vrije val vanzes meter? „Bij een te grote kracht op de voeten breekt waarschijnlijk al wel wat”, denkt Wiggers, „maar als de benen schuin gehouden worden zullen daarna de krachten verdeeld worden.”

Conclusie: je kunt beter een borrel nemen dan van de tweede vallen.