Opzwepende reclame

De nieuwste brochure van Opel bevat een aantal opzwepende passages. ‘Geniet van het leven. Uptown, downtown - it’s your town. Geen dag hetzelfde. Altijd onderweg. Kantoor, sportschool, supermarkt, strand. Ga je eigen weg, je wilt toch álles uit je leven halen? Je nieuwe Agila is helemaal klaar voor alles wat er op je pad komt.’

In de reclamewereld van elke autofabrikant is er een overvloed aan parkeerruimte, bestaat er geen fijnstof, zijn er geen files, lawaai en stank. Ontbreken voetgangers, fietsers en hinderlijk trage ouderen.

Op per computer bewerkte foto’s flaneert de doelgroep: lachende vrouwen van dertig, begin veertig. Met kind, getrouwd of single en op het hoogtepunt van hun shopvermogen. Hun opwindende wereld speelt zich af in een zonbeschenen stad, Agila’s habitat. Die de vastberaden en dynamische persoonlijkheid van de eigenaresse weerspiegelt.

In de niet voor het koperspubliek bestemde kopersonderzoeken en verkoopinstructies duikt nog een doelgroep op: de dinky: double income, no kids. Kinderloze koppeltjes met poen. Die vinden gebruikersgemak, prijs en de rijervaringen van anderen belangrijk en verslinden daarbij de glossy’s over gezondheid, welzijn, reizen en huis en tuin.

De concurrentie voor de Agila bestaat uit: Renaults Modus en Twingo, de Fiat Panda, Toyota Aygo, Peugeots 1007 en Agila’s Siamese tweeling, de Suzuki Splash. Bijna al deze auto’s volgen dezelfde designoekaze. Hetgeen een hoog koetswerk met hoge wreef en stompe neus betekent.

Er wordt gegoocheld met elkaars binnen- en buitenmaten, verbruikcijfers, uitrustingen en basisprijzen en volgens de verkoopafdeling van General Motors Nederland rest maar één conclusie: ons Agilaatje is absoluut de beste. En zijn er lastige vragen, dan heeft het goed getrainde verkopersgilde de geijkte antwoorden snel paraat.

In vergelijking met de vorige, op een doos lijkende en gedateerd ogende versie, is de Agila behoorlijk opgeknapt. Hij heeft rondere vormen gekregen en is daarmee een volwaardig lid van de al maar uitdijende Opel-familie geworden. De in hoogte verstelbare voorstoelen zijn riant en bieden plaats aan zowel gezellige dikkerdjes als aan langbenige beachvolleybalsters. Afwerking en het zicht rondom zijn goed. Maar voor de besturing wordt het levens reddende stabilisatiesysteem ESP wéér niet standaard geleverd. Ook het benzineverbruik en de rijgeluiden vallen tegen.

De vier portieren en achterklep maken het ruime interieur en de bagageruimte goed bereikbaar. Dus bent u zich in uw favoriete winkelstraat weer eens te buiten gegaan, dan kan voor de inkopen met het op- of gedeeltelijk wegklappen van bank of stoel ruim voldoende transportruimte worden gecreëerd.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotojournalist en rijdt in een Ford Tourneo.

Lees eerdere testritten op nrc.nl/wielen