Jaar gratis studeren voor 12 beste vwo’ers

Goochelaar Hans Klok treedt op bij het KNAW-jubileum. Er waren verder lezingen van de natuurkundige Carlo Beenakker en historicus Willem Frijhoff. Foto Bas Czerwinski 08-05-2008, Amsterdam. Hans Klok tijdens optreden 200 jarig bestaan KNAW in de Beurs van Berlage. Foto Bas Czerwinski Czerwinski, Bas

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) bekroont vanaf volgend jaar de twaalf beste ‘profielwerkstukken’ op het vwo. De winnaars van deze KNAW-Onderwijsprijs mogen een jaar gratis studeren aan een universiteit of hogeschool in Nederland.

Dat heeft KNAW-president Frits van Oostrom vanmiddag bekendgemaakt bij de viering van het 200-jarig bestaan van de Akademie. De bekroning van de werkstukken wordt ondersteund door het ministerie van Onderwijs, de voorzitters van de Onderwijsraad en de VO-raad en SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan. De gratis studiejaren worden betaald door de universiteiten en hogescholen.

Profielwerkstukken zijn de ‘scripties’ die leerlingen schrijven aan het eind van hun opleiding. De KNAW, een organisatie die de belangen van de wetenschap behartigt en over de kwaliteit ervan waakt, richt haar aandacht op deze werkstukken onder meer als „ruggesteun voor het voortgezet onderwijs” en als „stimulans tot prestaties”. De scripties worden beoordeeld op kwaliteit en oorspronkelijkheid. De twaalf prijzen worden gelijkelijk verdeeld over alle vier de profielen. De KNAW overweegt in een later stadium ook havisten te bekronen.

Behalve de leerlingen krijgen ook de begeleidende leraren een prijs. Zij worden beloond met een bronzen beeldje en een groepsreis met alle winnende leraren naar de culturele hoofdstad van Europa van het desbetreffende jaar. De school van een winnende leerling krijgt onder meer een plaquette.

Het toekennen van prijzen past goed bij de Akademie, zegt Van Oostrom. „In 200 jaar moeten we duizenden prijzen hebben uitgereikt.” De neerlandicus, die later deze maand als KNAW-president plaatsmaakt voor natuurkundige Robbert Dijkgraaf, noemt de profielwerkstukken „een mooie combinatie van oud en nieuw leren”. De scholier moet zelfwerkzaamheid tonen, aldus Van Oostrom, „en de leraar moet zijn leerlingen inspireren”.

Zaterdag in Wetenschap& Onderwijs: 200 jaar KNAW