Disney meer waard dan belegger denkt

Op het eerste gezicht lijken de aandelen van Walt Disney voor beleggers weinig magie te bevatten. Het mediaconcern wordt verhandeld op een niveau dat op één lijn ligt met dat van zijn naaste concurrenten. Maar beleggers die de moeite nemen een blik te werpen binnen de grenzen van het Magic Kingdom zouden er wel eens achter kunnen komen dat Disney geen Mickey Mouse-aandeel is.

Kijk maar eens naar de cijfers. De themaparken van Disney zijn 20 miljard dollar (13 miljard euro) waard, als de winst op hetzelfde niveau wordt gewaardeerd als die van concurrent Six Flags. Dan is er het televisiestation ABC. Op een niveau van zeven maal de geschatte winst over 2009 vóór rente, belastingen en afschrijvingen – hetzelfde meervoud als dat van concurrent CBS – is de zender 4 miljard dollar waard.

De divisie voor consumentenproducten – die allerlei Disney-prullaria verkoopt – is 6 miljard dollar waard, als hetzelfde meervoud van de winst wordt gehanteerd als voor concurrent Hasbro. De filmstudio van Disney zou op een meervoud van elf maal de winst – iets minder dan dat van de snelgroeiende concurrent Lionsgate – zo’n 12 miljard dollar opleveren. Tenslotte zijn de kabelnetwerken, waaronder sportzender ESPN, 31 miljard dollar waard, uitgaande van het meervoud van acht maal de winst dat concurrent Viacom geniet.

Tel daarbij 6 miljard dollar aan andere, niet geconsolideerde bezittingen op, en trek daarvan 11 miljard dollar aan schulden af, evenals het deel van ESPN dat in handen is van Hearst, en – abracadabra – Disney blijkt zo’n 63 miljard dollar waard te zijn, hetgeen redelijk overeenkomt met de slotkoers van dinsdag van 33,73 dollar per aandeel.

Maar deze analyse doet Disney tekort, zoals blijkt uit de fabelachtige resultaten die dinsdag werden bekendgemaakt. ABC-programma’s als Desperate Housewives en Grey’s Anatomy trekken meer kijkers dan het saaiere aanbod van CBS. En anders dan de parken van Six Flags zijn de themaparken van Disney mondiale trekpleisters. Beide divisies verdienen hogere waarderingen dan de concurrentie.

Het concern beheerst ook de kunst van de kruisbestuiving. De themapark-attractie ‘Pirates of the Caribbean’ leverde een zeer succesvolle serie films op, naast een schatkist aan goedlopende merchandiseproducten.

En dan is er nog ESPN. Het sportkanaal trekt een groeiend aantal kijkers dat sportwedstrijden live wil volgen, een groot pluspunt voor adverteerders in het tijdperk van digitale videorecorders. Stel het meervoud van het kabelnetwerk op tien maal de winst – een premie ten opzichte van Viacom, maar een korting ten opzichte van wat het Weather Channel naar verwachting bij zijn aanstaande verkoop zal opbrengen – en ESPN is nog eens 10 miljard dollar extra waard.

Gooi deze ingrediënten bij elkaar en de som der delen van Disney lijkt zo’n 20 procent meer waard te zijn dan waar beleggers het concern nu op inschatten.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com