Zaken doen met pijn en verlangen

Great Place To Live is een online netwerk dat werkt aan een betere wereld.

Het netwerk organiseert daartoe ook de workshop ‘lulkoekjes’ bakken.

Illustratie Daisy Erades Erades, Daisy

Het kan allerlei gedaantes krijgen: die van een filmfestival. Of van een inspiratiedag. Of van een krant. We hebben het over een netwerk van meer dan vijfhonderd mensen, vanwie meer dan honderdzeventig leden elkaar regelmatig online treffen. Niemand houdt een ledenbestand bij en je kunt je ook nergens aanmelden. Het netwerk heet Great Place To Live.

Noor Bongers (35) is initiatiefnemer. Zij is altijd organisatieadviseur geweest, eerst freelance, toen in vaste dienst. In 2005 richtte zij Great Place To Live op samen met netwerkorganisaties Nieuwe Garde, Great Place to Work, Elvenstone en organisatieadviesbureau Pentascope. Bongers: „Ik wilde mensen samenbrengen die niet rusten tot ze iets hebben betekend voor een betere wereld”.

Om een betere wereld te maken is sociale innovatie nodig, zegt Bongers. Sociale innovatie is een nieuwe manier van zaken doen. Great Place To Live communiceert het iets complexer, namelijk een manier van werken én leven waarbij persoonlijke ontwikkeling, economisch welzijn en maatschappelijke impact logisch samengaan. Deze synergie genereert Sociale Innovatie. Bongers probeert die synergie te bereiken op verschillende manieren. Via workshops, een inspiratiedag of het maken van een krant. Soms ontstaat er spontaan een samenwerking en soms wordt Bongers ingezet in een werkomgeving waar mensen moeizaam zaken doen.

Elke ontmoeting van Great Place To Live draait om één vraag: ‘Wat is de werkelijke vraag die jou als individu bezig houdt?’ Bongers is ervan overtuigd dat die vraag pijn en verlangen raakt en daarmee de motivatie om de wereld te veranderen. Veel mensen vinden het eng om antwoord te geven op zo’n persoonlijke vraag met alle stakeholders of de directeur aan tafel. Daarom creëert Great Place To Live vrije ruimte. Bongers: „We gaan eerst leuke dingen doen, of gekke workshops. Dat geeft lucht. En dan kun je vrijer praten. Als ik dan die vraag stel zijn mensen verrassend eerlijk. De ervaring leert dat de antwoorden van verschillende mensen opvallend veel overeenkomsten hebben, want wie wil nou niet een betere wereld? Vanuit die basis is ondernemen stukken gemakkelijker. Dán zit je op één lijn.”

Het online netwerk van Great Place To Live geeft een divers beeld: een vierentwintigjarige filosoof, een kunstenaar van middelbare leeftijd, een hele lading net afgestudeerde kunstacademiestudenten. Er is een hoogleraar Sociale Innovatie uit Wageningen. De burgemeester van Bloemendaal. Iemand die zichzelf burgerjournalist noemt. Een onderwijsadviseur. Een hoge ambtenaar bij het ministerie van SoZaWe. Een speechschrijver voor ministers, hoogleraren en ondernemers. Great Place To Live is een bonte verzameling mensen uit alle lagen van de samenleving en van alle leeftijden.

Bongers heeft het voortdurend over gelijkwaardigheid. Ze prikkelt de mensen in het netwerk om samen projecten te starten, maar ze organiseert ook nog veel zelf. Ze organiseerde met Nieuwe Garde, een netwerk van creatieven, de Inspire Day. Een zaterdag van tien uur ’s ochtends tot tien uur ‘s avonds waarin zestig mensen uit het netwerk geconfronteerd werden met andere inzichten, denkwijzen of nieuwe begrippen. Er was een ‘aryuvedische’ massageles, een leerling in de kruidenleer maakte met aanwezigen een balsem voor de luchtwegen. Er was ook een workshop ‘lulkoekjes’ bakken. Grote koekjes in de vorm van piemels verdwenen in de oven terwijl de makers door oordopjes luisterden naar wat ‘gelul’.

In de middag ontwikkelde ieder groepje een concept om een Great Place to Live te maken. Bongers: „Er werden totaal verschillende concepten gepresenteerd, maar het viel me op dat vrijwel ieder groepje tot de ontdekking kwam dat Great Place To Live hier is, en dat we die betere wereld nú samen kunnen maken.”

Sociale innovatie – een nieuwe manier van zaken doen, waarbij synergie ontstaat tussen het leven van je dromen, innovatie en maatschappelijk rendement – is iets dat in onze complexe samenleving moeilijk te bereiken is, denkt Wim de Gelder, burgemeester van Bloemendaal. „Ik heb mensen uit Bloemendaal uitgenodigd, daar wonen veel captains of society, beslissers van nu, en Noor Bongers bracht haar ‘leukste’ contacten mee: de beslissers van morgen.”

De Gelder verbaasde zich over het speelse gemak waarmee de moderne en ‘ingelogde’ topmanagers aansloten bij het proces. „Het is eigenlijk zo simpel: ontmoeting leidt tot verdieping. In deze complexe moderne samenleving biedt Great Place To Live de ruimte om écht contact te maken. Niet te praten over sociale innovatie, maar het gewoon te doen.”

Organisatiebureau Pentascope gelooft al dik twee jaar in Noor en haar Great Place To Live. Zij betalen haar salaris én de krant die wordt uitgegeven. Theo Dijt, directeur van Pentascope en tevens Bongers opdrachtgever vindt dat er een prachtig netwerk staat. „En dat is van grote waarde voor ons organisatieadviesbureau.” Toch is hij nog niet helemaal tevreden. „Ik zou het leuk vinden als we met Great Place To Live niet alleen geld uitgeven, maar ook geld kunnen verdienen.” Bongers ziet dat ook wel zitten, maar vindt dat het doel – het creëren van een Great Place To Live – nooit vergeten mag worden.

Sommige mensen vinden Great Place To Live vaag. Dan citeert Bongers een architect die haar adviseerde bij het bouwen van een huis. „Hij zei: Stop er een extra kamer in. Een kamer die geen functie heeft. En je zult zien dat mensen zich die kamer eigen maken en van daaruit gaan ontdekken. Die kamer is wel een mooi symbool voor wat ik doe met Great Place To Live.”

Kijk op www.greatplacetolive.nl