‘Ov-kaart voor alle mbo’ers’

Een lid van de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) verzamelt handtekeningen op station Utrecht Centraal. De vakbond voor mbo’ers wil een ov-jaarkaart voor zestien- en zeventienjarigen. Foto Rob Huibers Nederland, Utrecht, 06-05-2008. Foto: Rob Huibers. De Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) voert vandaag op spoorwegstations (hier op Utrecht Centraal, spoor een tot vier) en in treinen actie voor de invoering van een OV-jaarkaart voor 16- en 17-jarige studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). MBO-ers hebben geen recht op zo'n kaart en worden volgens de JOB door te hoge reiskosten belemmerd in hun studiekeuze. JOB wijst op de discriminatie tussen MBO-ers en andere studenten die wel zo'n kaart krijgen. Huibers, Rob

Leerlingen van zestien en zeventien jaar in het middelbaar beroepsonderwijs moeten recht krijgen op een ov-jaarkaart. Dat vindt de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB), die deze maand heeft uitgeroepen tot ‘actiemaand’.

Anders dan in het hbo en op de universiteit krijgen mbo-scholieren pas een ov-jaarkaart vanaf hun achttiende verjaardag. Dat is oneerlijk, vindt vicevoorzitter Vincent Feith van de JOB, want zestien- en zeventienjarige mbo’ers moeten net zo goed reizen voor hun opleiding. „Sommige scholieren kunnen niet de opleiding van hun keuze volgen doordat het te duur is om daarheen te reizen.” Ook vinden de mbo’ers dat ze recht hebben op eenzelfde behandeling als hun collega’s in het hbo.

Staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs, CDA) heeft eerder in de Tweede Kamer gezegd dat ze het pleidooi van de JOB „sympathiek” vindt, maar dat ze nu geen geld heeft voor de ov-kaart voor zestien- en zeventienjarigen. Volgens Feith kost het „100 miljoen euro” om deze doelgroep, die bestaat uit zo’n 120.000 mensen, van een ov-jaarkaart te voorzien. „Er wordt gesproken over een ov-kaart voor pas afgestudeerden, er is geld voor gratis schoolboeken. Dan moet dit geld ook wel ergens vandaan kunnen worden gehaald.”

De acties bestaan onder meer uit rondreizende mbo-scholieren die handtekeningen onder medeleerlingen verzamelen. Aan het eind van de maand wil de JOB de petitielijsten aanbieden aan minister Plasterk (Onderwijs, PvdA). Feith: „Wij willen die kaart op Prinsjesdag.” Onder meer veel jongerenorganisaties van politieke partijen steunen het pleidooi.

Bij introductie van de ov-kaart in 1991 hadden alle jongeren boven de achttien jaar recht op gratis reizen met het openbaar vervoer. Later is dit recht beperkt tot mbo’ers, hbo’ers en academici.