Supermarkten verhogen prijzen

De meeste supermarktketens gaan vanaf deze week de verpakkingsbelasting doorberekenen aan de consument. De prijzen van een paar duizend producten stijgen daardoor gemiddeld met 1 procent. Supermarkt Albert Heijn verhoogt per vandaag de prijzen. Super de Boer doet dat aan het einde van de week.

De verpakkingsbelasting is per 1 januari ingevoerd door de overheid, maar fabrikanten kregen vier maanden uitstel om de administratie op orde te krijgen. Het doel van de belasting is de milieuvervuiling door te berekenen in de marktprijzen en de hoeveelheid verpakkingsmateriaal terug te dringen. Producenten of importeurs van verpakkingen, of producten met verpakkingen betalen een bedrag per kilogram. Het belastingtarief verschilt per product.

Volgens de supermarkten berekenen de producenten en importeurs de tarieven door aan hen, waardoor zij ook hun prijzen moeten verhogen. Albert Heijn legt de prijsstijging vandaag aan de consument uit met advertenties en folders. Albert Heijn garandeert dat het bedrijf er „geen cent” aan verdient. Volgens een woordvoerder van Super de Boer is de prijsstijging gering. „Een pot pindakaas van 0,98 cent wordt bijvoorbeeld 0,99 cent.” Op de kassabon staat per 1 mei de prijs inclusief de verpakkingsbelasting vermeld.

In totaal moet de verpakkingsbelasting dit jaar 240 miljoen euro opbrengen. Van dat bedrag gaat 115 miljoen euro naar het Afvalfonds, de rest komt in de schatkist terecht.

Volgens een woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel heeft de verpakkingsbelasting niet het beoogde effect. In plaats van producenten te bewegen milieuvriendelijkere materialen te gebruiken, gaan de prijzen omhoog. Daarnaast profiteert, volgens een woordvoerder van het CBL, vooral de staat die meer dan de helft van de de verpakkingsbelasting ontvangt.