De utilitaire auto

Voor de meeste mensen is de koop van een auto geen rationeel besluit. De gemiddelde autokoper schaft zich immers geen neutraal transportmiddel aan, maar een statussymbool met belangrijke sociaal-culturele connotaties.Was dat niet zo, dan zou iedereen een tweedehands Japanse middenklasser kopen.Nu schaffen tal van mensen zich veel te grote, veel te dure, overgemotoriseerde auto’s aan in de hoop dat hun buren er een goedkeurende en lichtelijk jaloerse blik over zullen laten gaan. Wat zou iemand moeten kopen die zo volkomen vrij is van statusangst, dat hij op zoek is naar een strikt utilitair, neutraal transportmiddel? Veertig jaar geleden was dat direct duidelijk. De bij uitstek utilitaire keus was de Renault 4, een blikken doos waar niet veel styling aan te pas was gekomen, die aanvankelijk werd verkocht met een 20pk-motor, een drieversnellingsbak en een effectieve maar simpele vering met behulp van torsiestaven.

Een enkeling zal hier verontwaardigd opmerken dat de Citroen 2CV ouder en origineler was en zeker even utilitair. Dat is ongetwijfeld zo, maar de 2CVwas toen al een statussymbool, vooral gekocht door pas afgestudeerde academici, die leuke spulletjes bij de Bijenkorf kochten. De R4 was klasseloos en minstens even vernieuwend, omdat het de eerste echte hatchback was.Tussen 1961 en 1993 werden er acht miljoen R4’s geproduceerd. Omdat hij slechts 600 kg woog, beschikte de R4 over een betoverende lichtvoetigheid,waar vrijwel geen enkele moderne auto aan kan tippen. De vraag is of er vandaag de dag een enigszins vergelijkbare auto op de markt is.Mijns inziens komen de kleine Japannertjes niet in aanmerking, omdat die slechts geschikt zijn voor het vervoer van vier dwergen, terwijl de R4 ruimte bood aan vier echte volwassenen. Als het echt utilitair moet zijn, resteren dan slechts de Renault Kangoo en de Citroën Berlingo, in essentie kleine bestelauto’s die handig zijn aangepast aan personenvervoer. De Renault Kangoo waarin ik een paar dagen heb gereden, deed mij jammer genoeg niet denken aan de R4. Dat is geen verwijt aan de Kangoo, omdat een auto van dergelijke afmetingen vanwege de moderne veiligheidseisen al gauw tweemaal zo zwaar is als de R4. De Kangoo biedt veel ruimte, die op tal van ingenieuze manieren kan worden aangepast aan de eisen van het gezinsleven. Omdat iedereen prettig ouderwets rechtop zit, is er op de achterbank moeiteloos plaats voor drie snel groeiende pubers, mits die geen last hebben van obesitas. Bij beperkte parkeerruimte kunnen de pubers via handige schuifdeuren naar buiten. In de stad liet de Kangoo zich aangenaam manoeuvreren. De grote weg en de lange rit vroegen om enige aanpassing. Bij 120 produceert de Kangoo meer lawaai dan langdurig kan worden verdragen. Dat is een combinatie van windgeruis en motorlawaai. Dat laatste wordt veroorzaakt door het feit dat de (benzine) motor bij 120 al tegen de 4.000 toeren maakt. De beste strategie is de handige cruise control in te stellen op 110 en de nerveuze ratrace in de linkerbaan te laten voor wat hij is. Dat leidt tot meer zuinigheid en is in overeenstemming met het utilitaire karakter van de auto.

Gereden: Renault Kangoo Family aandrijving: 1,6 l benzinemotor vermogen: 110 pk afmetingen (lxbxh): 4,21 x 2,13 x 1,89 gewicht: 1.373 kg sprint van 0-100: 13 sec verbruik: 1 op 7,9 CO2-uitstoot: 186 gr prijs: 20.595 euro