De droom van Teuwen

Dolf Teuwen hoopt de energiezuinigste wagen van het jaar te hebben ontworpen, met zijn team van de Hogeschool Rotterdam. Ze jagen eind mei deze droom na, tijdens de Eco-marathon in Frankrijk.

‘‘Mijn grote droom is dat we de Eco-marathon in Frankrijk winnen met de energiezuinige wagen die wij als team van de Hogeschool Rotterdam hebben ontworpen. De Eco-marathon is een door Shell georganiseerde wedstrijd voor internationale techniekstudenten.

‘We hebben onze wagen Phidippides genoemd, naar de Griekse koerier die na de slag bij Marathon 42 kilometer naar Athene rende om te vertellen dat de slag was gewonnen – en volgens sommige verhalen daarna dood in elkaar zakte. De marathon is naar hem genoemd. Het leek ons wel symbolisch om onze wagen naar hem te vernoemen. Hoewel we aan de ?nish natuurlijk niet in elkaar willen zakken.

‘De Eco-marathon is niet bedoeld om zo snel mogelijk te rijden, maar om zo zuinig mogelijk te rijden. De uitdaging is om een voertuig te maken waarmee je 4.000 kilometer op één liter brandstof kan rijden. Er doen studenten van universiteiten en hoge- scholen uit 25 landen aan mee, en we komen bij elkaar van de 22ste tot de 25ste mei op het Zuid-Franse racecircuit van Nogaro bij Bordeaux.

‘Wij doen nu voor het tweede jaar mee met onze Phidippides. Maar deze eco-marathon wordt al voor de 24ste keer gehouden. Het doel is natuurlijk om jonge technische talenten te laten werken aan technische innovaties, om het denken daarover te stimuleren. Om diezelfde reden is er ook die zonne-energiewagenrace in Australië.

‘Het record van de marathon waar wij aan meedoen staat op naam van een studententeam van de Polytechnische School uit Zürich. Die ontwikkelden in 2005 een futuristisch voertuig, een prototype, dat 3.836 kilometer op een liter biobrandstof kan rijden.

‘Naast de prototypes is er nóg een categorie, de Urban Concepts, de stadsautootjes. In die categorie is het record in handen van een Nederlands team: the Hydro Cruisers van de Haagse Hogeschool, voorheen de TH Rijswijk. Die reden vorig jaar met hun wagen 557 kilometer op een liter waterstof. Wij zijn dus niet het enige Nederlandse team. Er doen tien teams mee, en daartoe behoren ook die van de TU Delft, en naast de Hydro Cruisers nog een Haags team, van het Hofstad Lyceum.

‘Wij hebben met ons team gekozen voor de moeilijkste categorie, het prototype, en de minst toegepaste brandstof, waterstof. Op deze manier krijgen we te maken met de meeste technische uitdagingen. Met alle respect voor de auto-ontwerpers van vandaag, maar het bouwen van een gewone auto is niet zo moeilijk.

‘Wij werken aan Phidippides met een team van zo’n zeventien studenten, voornamelijk derde- en vierdejaars autotechniek van de Hogeschool Rotterdam. Nee, dat zijn niet alleen maar jongens. Er werken een paar meisjes mee aan het team, onder meer van de opleiding communicatie, maar ook van de autotechniekafdeling. En een van de twee coureurs die de Phidippides moet besturen is een vrouw. Ieder grammetje heeft invloed op de prestatie, dus mag de bestuurder niet zwaarder zijn dan 50 kilo. Want we willen dat onze raceauto met bestuurder niet zwaarder is dan 90 kilo totaal.

‘We zijn vorig jaar uit het niets begonnen met een team voor deze eco-marathon. We hebben iemand van de afdeling industrieel ontwerpen binnen de hogeschool gevraagd op basis van onze opgaves een zo licht mogelijk voertuig te tekenen, dat zo min mogelijk luchtweerstand biedt. Dat werd een ontwerp van glasvezel en koolstof waarin je ligt. We gebruiken het, aangepast, dit jaar weer. We hebben in Duitsland speciaal een brandstofcel voor onze racewagen laten maken, waarin waterstof met zuurstof wordt omgezet in elektriciteit en water. Deze elektriciteit gaat dan naar de motor, die in het wiel is ingebouwd. We gebruiken dus een elektromotor die op waterstof loopt.

‘Overigens wil ik een mythe over waterstof uit de weg ruimen. Ze zeggen dat waterstof zo’n gevaarlijke brandstof zou zijn. Dan wordt altijd de ramp met het luchtschip de Hindenburg in 1937 erbij gehaald, dat gevuld was met waterstof en heel snel opbrandde. Maar voor zover wij nu weten lag dat meer aan de verf op het luchtschip dan aan de brandstof. Al moet je met dit soort gassen altijd wel erg voorzichtig zijn.

‘Wij zijn nu de hele tijd bezig met details te verbeteren aan het ontwerp. Want alles is van invloed. Onder welke hoek raakt de band de weg, dat kan nog weer iets weerstand schelen. We moeten alles doen om een zo efficiënt mogelijk energieverbruik te halen. We halen met dit ontwerp en met deze brandstofcel een rendement van 62 procent. Ter vergelijking: een heel goede dieselmotor haalt een rendement van 30 procent.

‘Om zo efficiënt mogelijk te zijn moeten we aan deze brandstofcel ook goede elektronica koppelen. Vorig jaar hadden we nog een stuurwiel waarmee de liggende coureur kon sturen, maar dat beviel niet. We zijn nu bezig met een joystick, een soort stuurknuppeltje. En daarmee besparen we ook weer op materiaal in de wagen, en daarmee op gewicht.

‘Omdat we zo goed mogelijk willen weten wat onze auto doet tijdens de rit, hebben we er ook allemaal elektronica in die alle data tijdens de race gaat verzamelen. We koppelen dat aan internet. Er komt ook een camera in de Phidippides, zodat je straks thuis op onze website de hele race live kunt zien.

‘Dat wordt nog spannend. Want ik zei wel dat het onze grote droom is om deze eco-race te winnen. Maar voor de marathon van dit jaar is onze droom al bereikt als we de race uitrijden. Je moet een paar rondjes van het circuit rijden en op basis daarvan wordt het energieverbruik van je voertuig berekend.

‘De eerste keer dat we meededen, vorige jaar, hebben we de race niet uitgereden. Daarom is meedoen aan deze race dit jaar voor ons belangrijker dan hem winnen – net zoals ze altijd bij de Olympische Spelen zeggen.

‘We hebben alles op alles gezet om de race uit te rijden. Als alles volgens plan verloopt, halen we met de Phidippides een verbruik van 1 op 800. Niet dat je daarmee meteen een gezinsauto hebt ontwikkeld die net zo zuinig rijdt. Maar uit al die innovaties, en al dat zoeken naar technische innovaties, zullen toch betere auto’s en alternatieven ontwikkeld worden. Want de wereld kan niet zonder vervoer van mensen en goederen.

‘In die zin werken we dus aan de droom van een betere wereld, en dan speciaal op het gebied van vervoerstechnologie. Maar als je nu vraagt: hoe ziet die toekomst er nou precies uit, heb je futuristische dromen over het vervoer in de toekomst, dan moet ik zeggen: nee. Daarvoor ben ik te nuchter. En mijn teamleden ook. Wij zijn technici, en we staan middenin de wereld. Wij zien de toekomst vooral als technische uitdaging.’

Dolf Teuwen is 26 jaar en projectleider van het team Phidippides van de Hogeschool Rotterdam. Hij is vierdejaarsstudent autotechniek, studierichting management. Het Rotterdamse team telt 17 studenten. Zij nemen met hun energiezuinige racewagen deel aan de Eco-marathon die Shell voor techniekstudenten organiseert in Zuid-Frankrijk, van 22 tot 25 mei. Op het racecircuit van Nogaro strijden tien teams. De race is vanuit de Phidippideswagen via webcam te volgen op de website van het team, www.phidippides.eu