100% KLAVERS VAN ENGELEN

M belicht Nederlandse mode-ontwerpers aan de hand van een kenmerkend product uit hun collectie. Deze maand Klavers van Engelen.

Persoonlijk

Naam: Niels Klavers en Astrid van Engelen

Geboren: Raamsdonksveer 1967 (Niels), Harmelen 1970 (Astrid)

Uitspraak: ‘Mode is meer dan glamour alleen’

Opmerkelijk: Na een aantal jaren mediastilte won het duo vorig jaar de Dutch Fashion Awards met hun ‘Molensteen’-collectie, geinspireerd op 17de-eeuwse Hollandse kostuums.

Ambassadeur: pianiste Tomoko Mukaiyama en actrice Maria Kraakman

X-factor: hun vermogen om abstracte ideeen als wind, ontluikende bloemen of propjes papier om te zetten in intrigerende, draagbare kleding. De liefde voor stof en coupe spreekt uit elke creatie.

Modestatus: Ze hebben een sterke, eigen identiteit en hun collecties zijn altijd vernieuwend en coherent. Hun stijl is typisch Nederlands – denken vanuit een concept en dat vertalen in kleding los van hypes en dwingende trends. Ze zijn de parels in een vaak uniforme mode.

Feiten: Beiden studeerden af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, Klavers in 1995 en Van Engelen in 1998. De eerste drie jaar werkte Niels Klavers als onafhankelijk ontwerper en hij verfijnde zijn technieken tijdens de post-academische opleiding aan het Arnhem Fashion Institute in 1998. Datzelfde jaar won hij de eerste prijs met zijn collectie tijdens het Franse festival voor jong modetalent in Hyères en werd genomineerd voor de NPS Cultuur-prijs. Samen presenteerden ze acht collecties in Parijs,waaronder in 2000 Ceci n’est pas un pantalon. Dat was een collectie waarin de broek op verschillende manieren als ander kledingstuk werd gedragen (vervormd tot jasje of bovenstuk) en een typisch staaltje van Dutch design: conceptueel met draagbare elementen, sober en – kenmerkend voor Klavers van Engelen – met een twist. Toch bleek het uiteindelijk voor Klavers van Engelen financieel niet haalbaar door te gaan met hun collecties. In 2003 besloot het duo voorlopig te stoppen. Beiden werkten freelance aan ontwerpopdrachten voor diverse commerciële (kleding)bedrijven en theaterproducties. Na het winnen van de Dutch Fashion Awards zijn ze terug met een nieuwe collectie: volwassener, nog draagbaarder en vrouwelijker. Prijzen variëren van 100 euro voor eenvoudige ontwerpen tot 1.750 euro voor de meer complexe stukken.

Klavers van Engelen over hun signatuur: ‘Ons handschrift is werken met volumes die soms bijna iets sculpturaals hebben, maar waarbij we de draagbaarheid niet uit het oog proberen te verliezen. Om de soms complexe stofverwerking goed tot z’n recht te laten komen, houden we de rest van het kledingstuk vaak eenvoudig om de aandacht niet af te leiden. Onze signatuur is in de loop der tijd geëvolueerd van een zeer conceptueel en museaal beeld naar een meer draagbaar, vrouwelijker en vooral volwassener beeld. Dit proces verliep voornamelijk instinctief, ingegeven door de tijdgeest en creativiteit zonder overigens de commercie te schuwen. De streng conceptuele uitstraling van toen is in onze ogen gewoon niet meer van deze tijd. Dat is ook een van de interessante kanten aan mode – je probeert altijd de tijdgeest te pakken.’

Klavers van Engelen over de creatie op de foto: ‘De najaars/wintercollectie 2008- 2009 is geïnspireerd op de molensteenkraag, een opvallend statuselement in Hollandse kostuums uit de Gouden Eeuw. De talrijke plooien in deze kraag zijn in de gehele collectie terug te vinden. Niet alleen rond de hals, maar ook op andere plekken in jurken en bovenstukken. Daardoor wordt het een bijzonder ornament. Ook andere elementen uit die 17de-eeuwse kostuums komen terug, zoals de bolle, korte broek, de korte jasjes en kleuren als vuurrood en saffraangeel. In tegenstelling tot het stijve en calvinistische van de klassieke molensteenkraag, is deze collectie soepel en vloeiend.’

Credits: Haar: Rutger v/d Heide, visagie: Benjamin Puckey, styling: Bonnie Orleans Voss, model: Nienke, productie & advies: Cara Schiffelers.