Lykke Li met megafoon in taxi

Het moet op dit moment lekker zijn om muzikant in Zweden te zijn. Het land dat nu al een tijdje het ‘alles wat van daar vandaan komt, is interessant’-predikaat draagt. In het geval van de tweeëntwintigjarige Lykke Li heeft dat tot gevolg dat ze maanden vóór haar eerste album, Youth Novels, buiten Zweden uitkomt, al volop internationale aandacht heeft.

Ze wordt dan ook omringd door bekende landgenoten: leden van de Shout Out Louds, zangeres Robyn, aan het doorbreken in Amerika, en producent Björn (die van Peter en John).

De verwachtingen voor Lykke Li zijn hooggespannen. Termen als ‘de nieuwe Kylie’ zijn al gevallen. Al doelt men met die classificatie vooral op Li’s talent om credible popliedjes met pakkende refreintjes te maken. En misschien op haar gechoreografeerde videoclips. Maar in vergelijking met Kylie is de Zweedse een stuk alternatiever. Een die, als de mensen van de website Black Cab Sessions haar vragen haar nieuwste single I’m Good, I’m Gone live in een door Londen rijdende taxi te spelen, haar megafoon meeneemt.

Wie Lykke Li zoekt op YouTube, vindt daar ook filmpjes van een zingende Lykke Li met haar twee bandleden in een wc-hokje én een zingende Lykke Li en haar twee bandleden op een straathoek in Stockholm. Dit heeft weer alles te maken met een andere internethype: sites die artiesten op de meest rare plekken een akoestisch showtje laten spelen. In Engelse taxi’s, op Scandinavische treinperrons, in Franse huiskamers, op New Yorkse daken. Het levert een enorme hoeveelheid aan originele live-optredens op.

www.lykkeli.com, www.blackcabsessions.com, www.handheldshows.com