‘Grand Theft Auto IV’ wijst de weg naar de toekomst

Ook in de wereld van het computerspel is de terreur van de mobiele bereikbaarheid doorgedrongen. Kon een speler zich vroeger bij wilde achtervolgingen beperken tot het in de gaten houden van de omgeving, in Grand Theft Auto IV kan elk moment het mobieltje afgaan. Een vriendin die vindt dat je te weinig tijd aan haar besteedt, terwijl de kogels door je voorruit vliegen. Een piep die je herinnert aan een sollicitatiegesprek terwijl je met een brandende motorkap en twee lekke banden van een brug kiepert. Nu! Even! Niet!

Grand Theft Auto IV is het eerste volwaardige nieuwe deel in vier jaar tijd voor de lucratieve computerspelreeks waarvan tot dit deel ruim 66 miljoen exemplaren werden verkocht. De populariteit van Grand Theft Auto hangt samen met de ongekende vrijheid die het spel biedt, een grote interactieve wereld waarin de speler naar eigen inzicht een weg kan uitstippelen. Net als bij vorige delen zijn we opnieuw verbluft door de nu nog realistischer aandoende stad waarin we vrijuit rondrijden en mogen doen wat we willen.

De hoofdpersoon is ditmaal een cynische Servische immigrant met een duister oorlogsverleden die in een fictief New York zoekt naar de American Dream. Ook bij vorige delen was de hoofdpersoon een kleine gangster die vanuit de onderbuik van een grote stad naar de top klom dankzij criminele activiteiten en de missies zijn vergelijkbaar met voorheen: veel rijden, schieten, vechten en ontsnappen.

Wat na drie dagen intensief gamen opvalt, is de diepte van de schilderachtige spelwereld vol details. Natuurlijk: een spel dat zich louter op racen mikt, kan dat mooier in beeld brengen. Maar Grand Theft Auto biedt alles tegelijk en interactief. Lukraak op topsnelheid met je motor door Central Park rijden, is alleen leuk als voorbijgangers verschrikt wegspringen of een boze agent achter je aankomt. Dat is wat Grand Theft Auto beter begrijpt dan de competitie: gamers willen geen volledig voorgeprogrammeerde spellen die binnen de lijntjes blijven, ze willen over het randje kunnen gaan.

De details zijn extreem goed verzorgd, van de ijzersterke radiostations met vooraanstaande dj’s als DJ Premier en Julliette Lewis, tot de tv-uitzendingen die de Amerikaanse cultuur op hoog niveau parodiëren die zorgen dat je in dit spel zelfs kunt zappen. Terwijl je door de straten scheurt of loopt, vinden overal gesprekjes plaats. In je mailbox vindt je relevante berichten maar ook spam voor viagra. Je kunt poolen, bowlen en darten maar ook dronken worden en met je auto over de weg slingeren. Het lukte ons helaas nauwelijks de nieuwe multiplayermodes uit te proberen vanwege problemen met de verbinding; het is te hopen dat dat snel verholpen is. Het is vooralsnog een kleine smet op een spel dat alle andere spellen de weg naar de toekomst wijst.

Saul van Stapele

Meer info op de site van de producent: rockstargames.com/IV