ACT ONE

Gijs Naber (27) is acteur. Hij speelde in films (0605, Zwartboek en Zomerhitte) en was ook te zien op tv (De Vloer op, Rauw), maar zijn hart ligt vooral bij het toneel. Hij is vaste acteur bij het RO Theater en speelt jaarlijks op de Parade met de Achterbankgeneratie. Zijn doorbaak bij een breder publiek kwam opvallend genoeg niet met zijn films, maar met de toneelvoorstelling Sexual Perversity. Daarin zaten bekende namen als Johnny de Mol en Birgit Schuurman, maar alle recensies juichten alleen over de ‘hysterische’ Gijs. ‘Daar heb ik gewoon geluk mee gehad’, zegt hij. ‘Er was veel publiciteit rond die voorstelling. De zalen zaten stampensvol jonge mensen. Ik ben wel trots dat ik die rol zo gemaakt heb, maar dat kon alleen door de samenwerking met het hele team. Ik hou er niet van om de groep te verloochenen. Het is juist leuk om een ensemble te zijn.’

‘Theater is een gevoelig vak’, zegt Naber. ‘Ik ben pas 4, 5 jaar afgestudeerd aan de toneelschool in Maastricht en heb nog veel te leren. Maar ik ben bereid om alles te proberen. Soms verbazen mensen zich over de keuzes die ik maak: ik speel nu met het RO in Baal, een zwaarmoedig stuk van Bertolt Brecht, maar ik heb ook het improvisatieprogramma Rauw bij Talpa gedaan. Mijn doel is om een zo groot mogelijk klavier te bespelen. Ik zeg niet zomaar nee.’

‘Vrienden zeggen vaak tegen mij: jij doet alleen wat je leuk vindt. Dat is ook zo, maar soms is toneel ook gewoon keihard weken. Je moet veel wroeten in jezelf. Ik vraag me vaak af wat ik over tien jaar doe. Ik kan somber worden van de eindeloze keuzes die je tegenwoordig hebt. Welke kant ga ik op? Die vrijheid is niet zaligmakend. Vorig jaar hebben we over dit onderwerp een Paradestuk gemaakt met de Achterbankgeneratie. Komend seizoen staan we in de grote tent, met Depressie. Weer zo’n leuk modewoord, net als keuzes, haha. Het wordt een zoektocht: hoe word je depressief en hoe kom je er weer vanaf?’

Sinds zijn afstuderen heeft Naber bijna altijd werk gehad, maar hij zat ook weleens twee maanden zonder. ‘Dan loop je audities af. Het lastige is dat je niet weet of je in het plaatje past. Ik heb auditie gedaan voor de film TBS en daar had ik een heel goed gevoel over. Uiteindelijk werd het Theo Maassen. Maar de regisseur (Pieter Kuijpers – red.) heeft dan wel gezien wat je kan. Tot nu toe heb ik in films vaak een plaatje moeten invullen. Dan stap je laat in, ben je gewoon ‘de slechterik’ en kijk je een beetje jaloers naar de hoofdrol. Ik kan dromen van een film waarin ik een grote rol speel, zodat ik vanaf het begin bij het maakproces betrokken ben. Dat komt nog wel. Voorlopig richt ik me op de stukken van komend seizoen. En ik ben verliefd, dat is fijn.’ (JL)