Retour Den Haag-Brussel

Ella Vogelaar, op GeenStijl
Ella Vogelaar, op GeenStijl Geenstijl.nl

Schoonmaakdrang bij de PvdA...

Voorjaarsschoonmaak in PvdA-gelederen? Na het langverwachte terugtreden van fractieleider Jacques Tichelaar, circuleerden in de media complexe doorschuifscenario’s: staatssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken) naar de Kamer, interim-fractieleider Mariëtte Hamer naar Sociale Zaken en nog veel meer. Maar de PvdA-fractie koos gewoon Hamer tot nieuwe leider en iedereen bleef op zijn plaats. Toen was minister Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) aan de beurt. Een kneusje, zo heette het. Er werd gefluisterd over machteloze woede-uitbarstingen op het ministerie, over vijf tot op de draad versleten voorlichters binnen één jaar en over de ‘onderbenutte’ staatssecretaris Aboutaleb die zich al warmliep om haar te vervangen. En natuurlijk was er dat filmpje op website GeenStijl, waar het brutale blondje Rutger Castricum een bokkig zwijgende Vogelaar in de hoek dreef: do-de-lijk! Zo geen aangeschoten, dan toch zeker opgejaagd wild, oordeelden ook mainstream-media.

Maar hoe vaak andere media ook verwijzen naar GeenStijl, de primeur van een website die een minister ten val brengt, gaat nog even niet door. Vrijdag sloot partijleider Wouter Bos het jachtseizoen door zich ondubbelzinnig achter ‘zijn mensen’ op te stellen; Vogelaar krijgt, conform de afspraak in de Voorjaarsnota, 320 miljoen euro extra voor haar wijken. Kamerlid Samsom adviseerde Vogelaar dit weekend als onbezoldigd spindoctor hoe ze „die eikel” van GeenStijl in de toekomst moet bejegenen: „Een sneer geven, met een goedgebekte grap afserveren en dan wegwezen”. Maar bungelde ze nou of bungelde ze niet? Ach, zei Vogelaar vrijdag na de ministerraad, in een grote partij als de PvdA heb je niet alleen fans. Ze is wel gewend aan een tegenwindje: „Vroeger fietste ik elke dag 17 kilometer naar mijn werk.” (CvZ)

...en bij de VVD?

„Over de eigen schaduw heen stappen” is een curieus advies voor een oud-partijleider aan zijn eigen partij. Toch is dat wat de VVD moet doen, volgens oud-voorman Hans Wiegel. Die ziet maar één overlevingsstrategie voor de in de peilingen zieltogende VVD (laatste stand: 13 zetels): „de handen ineen slaan” met de twee krachten op rechts met wie het wel goed gaat, Geert Wilders en Rita Verdonk. Wiegels pleidooi klonk in november vorig jaar al in een brief aan het partijbestuur, en vorige week herhaalde hij het in een column in De Pers.

Hij licht toe: „Samen zijn PVV, Verdonk en de VVD in de peilingen nu goed voor zo’n vijftig zetels. Is het dan niet tijd om eens na te denken? Kiezers willen toch ook invloed op het regeringsbeleid.” Over de huidige VVD-top en leider Mark Rutte laat Wiegel zich niet uit, want „aan dat soort rellerigheid heeft niemand iets”. Eén ding weet hij wel: met Verdonk nog binnenboord zouden de peilingen er voor de VVD „anders uitzien”. (SHvV)

Italiaan van Justitie op post Transport

Wie waarschijnlijk in Brussel het schip verlaat, is de Italiaanse eurocommissaris Franco Frattini. Hij nam onlangs vakantie om campagne te kunnen voeren voor Silvio Berlusconi. Nu die de verkiezingen heeft gewonnen, lijkt het erop dat Frattini minister van Buitenlandse Zaken wordt. Wie stuurt Berlusconi als Frattini’s opvolger naar Brussel? De laatste keer dat er een Europese Commissie moest worden samengesteld, in 2004, ging dat moeizaam omdat Berlusconi zijn oog had laten vallen op Rocco Buttiglione. Die was omstreden omdat hij onder andere homoseksualiteit „een zonde’’ noemde. Buttiglione trok zich uiteindelijk terug, Frattini nam zijn plaats in en werd verantwoordelijk voor Justitie.

En nu? Wie Berlusconi ook stuurt, er zal meteen worden gevraagd of de Italiaanse nieuwkomer geschikt is voor de zware post Justitie. Daarom bedacht commissievoorzitter Barroso een oplossing. Als Frattini weggaat, zal hij niet door een Italiaan worden opgevolgd, maar door de Fransman Barrot, nu commissaris voor Transport. Berlusconi slaagde er in ieder geval in om, nog voordat hij een kandidaat had voorgedragen, te provoceren. In een interview met een lokale tv-zender liet hij weten: „Het is voor ons veel interessanter dat we ons mogen bezighouden met infrastructuur en transport dan met homoseksualiteit.” (JvdK)

Bijdragen: Coen van Zwol, Sandra Heerma van Voss en Jeroen van der Kris