Zorgen om The Wall Street Journal

The Wall Street Journal verloor zijn hoofdredacteur na de overname door Rupert Murdoch. Verdwijnt het degelijke en zakelijke karakter van de Amerikaanse krant?

Een drukker bekijkt een nieuwe editie van The Wall Street Journal. Foto AP. Printer Belinda Affat poses for photographs with a copy of the Wall Street Journal at a printing press in London, in the early hours of Wednesday April. 16, 2008. The US edition of the Wall Street Journal was printed for the first time in London in the early hours of Wednesday morning with a batch of 3,500 copies printed for distribution around the London area. (AP Photo/Matt Dunham)
Een drukker bekijkt een nieuwe editie van The Wall Street Journal. Foto AP. Printer Belinda Affat poses for photographs with a copy of the Wall Street Journal at a printing press in London, in the early hours of Wednesday April. 16, 2008. The US edition of the Wall Street Journal was printed for the first time in London in the early hours of Wednesday morning with a batch of 3,500 copies printed for distribution around the London area. (AP Photo/Matt Dunham) Associated Press

Een kleurenfoto op de voorpagina is de meest in het oog springende verandering in The Wall Street Journal, nadat eind vorig jaar mediamagnaat Rupert Murdoch het moederbedrijf van de zakenkrant, Dow Jones, opkocht. Een maand na de overname werden ruim honderd Journal-redacteuren voor het eerst toegesproken door de nieuwe eigenaar. Murdoch had waardering voor de kwaliteit, nauwkeurigheid en diepgang van de krant, maar moeite met het, volgens hem, droge en academische karakter, meldde de Journal zelf.

Murdoch wil met de krant, met een dagelijkse oplage van ruim twee miljoen exemplaren, de strijd aangaan met The New York Times, die een oplage heeft van 1,1 miljoen exemplaren. De Journal moet van de mediamagnaat dichter op het nieuws opereren en meer algemeen nieuws brengen. De 119 jaar oude krant staat bekend om het betrouwbare zakelijke nieuws en de grondige achtergrondverhalen en reportages.

Tegenwoordig heeft de Journal een sportpagina op vrijdag en recepten in de zaterdageditie, die twee jaar geleden voor het eerst verscheen. In september moet de eerste aflevering van de mode- en reisglossy WSJ verschijnen. Een onderzoek van de website Journalism.org vergelijkt de voorpagina van de Journal in de eerste vier maanden na de overname met de vier maanden daarvoor. Daaruit blijkt dat de aandacht voor de politiek en de presidentsverkiezingen meer dan drie keer zo groot werd na de overname. De aandacht voor het Amerikaanse zakenleven is in die tijd gehalveerd.

Eerder deze week kondigde hoofdredacteur Marcus Brauchli aan dat hij, nog geen jaar na zijn aanstelling, zou opstappen. In een brief aan zijn collega’s schreef Brauchli dat „de nieuwe eigenaren hun eigen hoofdredacteur zouden moeten kiezen”. Brauchli meende overigens dat de journalistieke integriteit van de krant niet in gevaar komt door de nieuwe leiding.

Murdoch heeft de reputatie zijn politieke voorkeur aan zijn mediabedrijven op te leggen. Daar zal in het geval van de Journal geen sprake van zijn, laat Jeff Jarvis telefonisch weten. Jarvis is media-analist en hoogleraar Journalistiek aan de City University of New York. „Daar is de krant veel te duur voor’’, zegt hij. ,,Murdoch is te slim en te gierig om het merk The Wall Street Journal kapot te maken door het zijn eigen mening op te leggen. Daar heeft hij de New York Post, die andere krant in New York, voor gekocht.”

Rupert Murdoch en zijn bedrijf News Corp zijn nu eigenaar van twee kranten en twee tv-zenders in New York. Maandag berichtte de Journal dat Murdoch in gesprek is met het mediabedrijf Tribune om van hun Newsday over te nemen. Dat zou Murdochs derde krant in de regio New York worden.

Maar de grootste veranderingen in Murdochs bedrijf moeten volgens Jarvis nog komen: „Die gaan we in de komende drie jaar zien en zijn meer strategisch van aard’’, meent hij. „De veranderingen zullen zich voordoen in het merk Dow Jones.” Dow Jones geeft naast The Wall Street Journal ook de Amerikaanse beursindexen uit. „In Amerika bestaan er, anders dan in Europa, bijna geen landelijke media, behalve een aantal televisiestations en The New York Times”, legt Jarvis uit. „Wat Murdoch heel goed door heeft, is dat de nieuwe media – het internet – zich veel beter lenen voor financiële berichtgeving. Het medium is nauwkeuriger en kan van minuut tot minuut worden bijgehouden. Door het merk Dow Jones meer op het internet te richten en van The Wall Street Journal een bredere nieuwskrant te maken, zou Murdoch binnen enkele jaren wel eens het grootste landelijke medium van Amerika kunnen creëren.”