Apple lokt ook pc-klanten met iPod

De iPod en de iPhone mogen dan voor de hype zorgen, Apple verdient het meeste geld met laptops en pc’s. Het marktaandeel in de VS stijgt snel.

Ruim een jaar geleden besloot Apple Computer het woord ‘computer’ uit de bedrijfsnaam te halen. Steve Jobs, onder wiens bewind Apple mp3-spelers (iPod) en telefoons (iPhone) ging maken, leek meer te verwachten van de verkoop van consumentenelektronica dan van ‘ouderwetse’ laptops en desktopcomputers. Maar het waren diezelfde laptops en desktops die afgelopen kwartaal voor indrukwekkende groeicijfers zorgden.

Apple maakte deze week de resultaten bekend van het tweede kwartaal van 2008, en die waren goed: de nettowinst groeide ten opzichte van 2007 met 39 procent tot 1,05 miljard dollar (670 miljoen euro) op een omzet van 7,5 miljard dollar. Dat is grotendeels te danken aan het aantal iMacs en MacBooks dat verkocht werd.

Apple verkocht 2,3 miljoen Mac-systemen, een toename van 51 procent en een omzetstijging van 54 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2007. In de Verenigde Staten heeft Apple nu een marktaandeel van 6 procent, volgens onderzoeksbureau IDC. Een jaar geleden was dat  nog 4,9 procent. Onderzoeksbureau Gartner schat het huidige marktaandeel Apple in de VS iets hoger: 6,6 procent. Wereldwijd is het 3 procent.

Vanwaar die opleving van de Mac? Apple rapporteert dat 53 procent van de mensen die een computer kopen, voor het eerst Macintosh gaat gebruiken. Dat is de verdienste van de Intel-chip die nu in Apple-computers zit. Die maakt het mogelijk dat MacBooks en iMacs ook overweg kunnen met Microsoft Windows. Apple levert er de benodigde software bij om het besturingssysteem van de concurrent te laten draaien. Dat kan twijfelaars over de streep trekken – zeker in de Verenigde Staten waar Apple zwaar campagne voert voor ‘Windows-switchers’.

Tegelijkertijd doet de iPod zijn werk, de muziekspeler waar er ruim 110 miljoen van verkocht zijn (stand september 2007). Veel consumenten dachten dat ze een mp3-speler  kochten, maar haalden in feite een Trojaans paard in huis: een apparaat dat ze naar de Apple-winkel lokte en liet wennen aan Apple-software. De verkoop van iPods is het afgelopen kwartaal overigens niet noemenswaardig gestegen: een groei van 1 procent wijst erop dat het publiek zit te wachten op een nieuw model.

Van de iPhone, de populaire smartphone met aanraakbediening, mediaspeler en internetbrowser, verkocht Apple er in het afgelopen kwartaal 1,7 miljoen. Dat leverde 241 miljoen euro winst op, op een omzet van 1,24 miljard euro. Apple denkt dit jaar 10 miljoen iPhones te verkopen, mede dankzij nieuwe software, waarmee zakelijke gebruikers ook hun mail en agenda’s kunnen synchroniseren en de iPhone z’n ‘pretstatus’ zou kunnen ontgroeien. Voor verdere groei, met name in Azië, zorgt de verwachte introductie van een model met snellere internetverbinding (3G). Forrester-analist Pete Nuthall: „De consumenten in Azië zijn verwend. In Japan gebruikt 40 procent van de bellers mobiel internet, in Europa is dat maar 14 procent.”

Apple verkoopt de toestellen via exclusieve contracten met telefoonmaatschappijen en ontvangt een gedeelte van de abonnementsgelden. Nuthall: „De Europese telecombedrijven zijn er blij mee, want de iPhone genereert eindelijk wat extra dataverkeer.” Er is wel een groot grijs circuit van gekraakte iPhones (zie ‘Grijze iPhones’) die geen extra inkomsten genereren, zei Apple tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Het bedrijf kondigde ook aan dat het een Amerikaanse maker van zuinige chips koopt: PA Semi. Wellicht dat dat bedrijf de nieuwe iPhone-chip zal maken.