Uitgeklede caravanbouwer maakt doorstart

Kip in Hoogeveen bouwt weer caravans, nadat de vorige eigenaar failliet was gegaan. Het bedrijf wil zelf ook onderdelen gaan maken, in plaats van die alleen te assembleren.

Assemblage van een caravan bij Kip in Hoogeveen. Van boven naar beneden: aansluiting van elektra op het onderstel (deze foto), bevestiging van de zijpanelen en de afwerking van het interieur. Rechts de caravan zoals hij er van de buitenkant uitziet. Kip produceerde vorig jaar 950 caravans en streeft ernaar de productie uit te breiden tot circa 3.000 caravans per jaar. Foto’s Karel Zwaneveld 26-03-2008. Hoogeveen. Nederland. KIP Caravans. Produktieproces. Foto : Karel Zwaneveld
Assemblage van een caravan bij Kip in Hoogeveen. Van boven naar beneden: aansluiting van elektra op het onderstel (deze foto), bevestiging van de zijpanelen en de afwerking van het interieur. Rechts de caravan zoals hij er van de buitenkant uitziet. Kip produceerde vorig jaar 950 caravans en streeft ernaar de productie uit te breiden tot circa 3.000 caravans per jaar. Foto’s Karel Zwaneveld 26-03-2008. Hoogeveen. Nederland. KIP Caravans. Produktieproces. Foto : Karel Zwaneveld Zwaneveld, Karel

In de productiehal van caravanproducent Kip in Hoogeveen lijkt het alsof er nooit iets is gebeurd. De ene caravan wordt voorzien van vloerbedekking, in de volgende worden keukenkastjes geplaatst. Weer een ander wordt op het onderstel gezet. Zijwanden, dakramen, zonnepanelen, vloerverwarmingen en koelkasten staan klaar om te worden ingebouwd in diverse modellen Kip- en Avento-caravans, het andere merk dat het bedrijf voert.

Nog maar enkele maanden geleden, begin november 2007, kwam het bedrijf volledig stil te liggen door het faillissement van het Belgische moederbedrijf Tirus Group. De werknemers konden naar huis, de hekken werden vergrendeld.

„We wisten dat er problemen waren bij Tirus”, vertelt Jan Booij, operationeel directeur en sinds kort mede-eigenaar van Kip. Samen met vier andere managers van het bedrijf kocht hij na de ondergang van Tirus een klein deel van de aandelen van Kip.

Het overgrote deel van het bedrijf is nu in handen van een onderdeel van de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM) en investeringsmaatschappij Private Plus Fund. „We waren al enkele maanden in gesprek met Tirus over een managementbuy-out, want we wisten dat het op termijn niet goed zou gaan.”

Slechte bedrijfsvoering, een grote voorraad onverkochte caravans en kwaliteitsproblemen lagen ten grondslag aan het faillissement van Tirus. Net als de dalende verkoop van caravans in Europa. Volgens Bovag, de brancheorganisatie voor bedrijven in de mobiliteitssector, is de verkoop van caravans teruggelopen van 23.000 in 2003 naar nog geen 15.000 vorig jaar.

„De markt is enigszins verzadigd”, aldus Booij. „Caravans worden steeds beter, waardoor ze langer meegaan.” Ook de opkomst van goedkope reizen via internet en vakanties in op campings gereed staande tenten en caravans heeft de verkoop geen goed gedaan.

Toch zag het management voldoende redenen om een bod uit te brengen op Kip. „Wij hadden weliswaar last van de problemen bij het moederbedrijf doordat toeleveranciers niet op tijd werden betaald, maar met Kip zelf was niets aan de hand. Op het moment van het faillissement was de orderportefeuille met 250 bestellingen goed gevuld.” Van de circa vijftien gegadigden was het management van Kip volgens de curator en de banken de beste partij. „Door onze kennis hadden we een voorsprong op anderen. We wisten precies waar de kansen en valkuilen zaten.” Op 17 december ging het bedrijf weer open.

De nieuwe eigenaren zijn ambitieus van start gegaan. Kip heeft het intellectueel eigendom van de caravanmerken Beyerland, Chateau, Delta en Chrystal overgenomen van de Tirus Group, inclusief de modelrechten van het merk Home-Car. Dit jaar al wil Kip met een van deze merken een doorstart maken. Welke dat wordt, wil Booij nog niet zeggen.

De productie zal naar verwachting stijgen van circa 950 vorig jaar naar 1.400 exemplaren in 2009. „We streven ernaar om over drie tot vier jaar ruim 3.000 caravans per jaar te produceren van diverse merken.” Over de toekomst is Booij, ondanks de lastige markt, positief. „In de eerste twee maanden van dit jaar zijn er meer caravans verkocht dan vorig jaar en de showrooms worden weer beter bezocht. We zien een jonger publiek en interesse in luxueuzere caravans.”

Een van de belangrijkste veranderingen is dat Kip van assemblagebedrijf weer een productieonderneming wordt. „Tot 1994 hebben we hier altijd zelf interieurs gebouwd en tot 1996 hebben we zijwanden gemaakt. Daarna heeft Tirus alles uitbesteed aan toeleveranciers. Dat heeft ons bedrijf echt uitgekleed. Als we op termijn weer zelf gaan produceren, besparen we onder meer op transportkosten. Bovendien houd je veel meer grip op de kwaliteit van je caravans. En het werk wordt voor ons als techneuten weer veel leuker.”