Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Economie

Nokia keert terug op aarde

Nokia is met een harde klap op aarde teruggekeerd. Het is de eerste keer in vier opeenvolgende kwartalen dat de Finse producent van mobiele telefoons de verwachtingen niet heeft kunnen overtreffen. Erger nog: de sombere economische vooruitzichten bevestigen dat Nokia zware tijden tegemoet gaat.

De Finnen liggen wel nog mijlenver voor op de concurrentie. Hoewel de resultaten ditmaal te wensen overlieten, rapporteerde Nokia niettemin dat de omzet in het eerste kwartaal ten opzichte van vorig jaar met 28 procent was gestegen naar 12,7 miljard euro. Ook de operationele winst ging met 20 procent omhoog. Bovendien behield Nokia zijn aandeel van 40 procent op de wereldmarkt, meer dan zijn drie naaste rivalen gezamenlijk.

Nokia heeft geprofiteerd van zijn grote gevoeligheid voor de snelgroeiende opkomende markten, die meer dan de helft van de concernomzet voor hun rekening namen. De verzadigde Noord-Amerikaanse markt vertegenwoordigt slechts 3 procent van de omzet. Dat heeft ertoe bijgedragen dat Nokia tot nu toe geen last heeft gehad van de aanhoudende winstwaarschuwingen waarmee concurrenten als Motorola en Sony Ericsson te kampen hadden. Vier jaar geleden zorgde dezelfde gevoeligheid voor de opkomende markten er nog voor dat de Finnen op het verkeerde been stonden.

Maar wat beleggers echt op de kast heeft gejaagd, is de impliciete erkenning door Nokia dat deze ‘ontkoppeling’ niet van blijvende aard zal zijn. Sommige waarnemers waren ervan uitgegaan dat de mobieltjesproducent niets zou merken van de inzinking van de markten. Maar de sombere economische verwachtingen van de Finnen voor komend jaar duiden erop dat de zaken anders liggen.

Er zijn vier zorgen. De concurrentie in Europa, Nokia’s grootste markt, blijft zwaar. Ruim de helft van de omzet komt op het conto van de dalende dollar of van munten die een vaste wisselkoers met de dollar hebben. Beleggers zijn ook bezorgd dat Nokia geen rekening heeft gehouden met de hogere voedselprijzen in de ontwikkelingslanden, waar de consument de aanschaf van een mobiele telefoon nu misschien niet direct meer als een primaire noodzaak ziet.

Bovendien daalt de gemiddelde verkoopprijs van mobieltjes razendsnel, gedeeltelijk als gevolg van de door Motorola ontketende prijzenoorlog, maar ook als weerspiegeling van de verslappende vraag.

Nokia mag dan koning zijn, het concern staat weer met beide voeten op de grond.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com