Brandstof besparen met wind

Aerodynamische side skirts (windgeleiders) maken vrachtwagentransport goedkoper en milieuvriendelijker. Side skirts zijn platen die ter hoogte van de wielen aan de flanken van een oplegger worden gemonteerd. De verminderde luchtstroming onder de trailer reduceert het brandstofgebruik en de CO2-uitstoot met 5 tot 10 procent. Dit blijkt uit deze week gepubliceerd onderzoek van de Technische Universiteit Delft.

Per jaar komen 5.000 nieuwe wagens in aanmerking voor de side skirts. „Deze wagens verbruiken jaarlijks 375 miljoen liter diesel. Bij een brandstofbesparing vanaf 5 procent is de kostenreductie een kleine 20 miljoen euro per jaar”, rekent Gandert Van Raemdonck, onderzoeker aan de TU Delft, voor. „Dat betekent een afname in CO2-uitstoot van 50 miljoen ton per jaar.” De side skirts kunnen ook op opleggers van de helft van het bestaande wagenpark gemonteerd worden.

Post- en expressbedijf TNT schafte twee identieke trailers aan voor proeven met de side skirts. Van Raemdonck: „De een kreeg side skirts en de ander niet. Bij de test registreerden we 10 procent brandstofreductie.” Jan Salomons, verantwoordelijk voor het Europese netwerk van TNT, verwacht veel van de side skirts. „We willen ze zo snel mogelijk in Nederland in gebruik nemen. Als dat werkt, gaan we uitrollen naar Europa.” Volgens Salomons kunnen vervoersberdrijven de investering binnen 1 tot 2 jaar terugverdienen.

Van Raemdonck verwacht dat de side skirts voorjaar 2009 gereed zijn voor productie. „We moeten het mechanisch ontwerp nog wat bijschaven. We willen de platen opklapbaar maken, zodat de chauffeurs makkelijker bij de banden kunnen.” Van Raemdonck werkt ook aan de boat tail, een achterstuk dat ervoor zorgt dat een vrachtwagen minder lucht achter zich aan zuigt waardoor energie verloren gaat.