Den Tex is de dichter van de thrillerschrijfkunst

Den Tex is de dichter van de thrillerschrijfkunst de beste boeken van de week Doldwaas, vernuftig en toch ernstig portretteert Charles den Tex in zijn thriller Cel (De Geus, €19,90) de waanwereld van internet en ‘second life’, schrijft Gert Jan de Vries. ‘Cel is een doldwaas boek, een spectaculair avontuur en een spectaculair goed geschreven avontuur bovendien. Den Tex is de dichter van de Nederlandse thrillerschrijfkunst. Neem bijvoorbeeld de prachtige proloog van slechts één pagina, kernachtig als een reclameslogan, met een betoverend eigen ritme en een dwarse logica. Of zinnetjes als „Aarzelend liep de situatie uit de hand” verraden een taalgevoel dat zeldzaam is in de rechttoe-rechtaanwereld van de thriller. Het risico van zoveel taaltalent schuilt in de dosering. Een flauwe woordspeling is snel gemaakt en dat overkomt Den Tex dan ook zo nu en dan: ‘Vince was een dataterriër, geen pitbull, maar een bitbull.’ Maar hoeveel aandacht Den Tex ook heeft voor fraaie verwoordingen en hoezeer hij ook nadruk legt op allerlei communicatieaspecten, in de kern is Cel geen literaire Spielerei. De term doldwaas slaat zeker niet op het boek als geheel. Wat echt doldwaas is, is de maatschappij. En die „boodschap” laat zich gemakkelijk genoeg destilleren. Den Tex maakt dankbaar gebruik van de absurditeit van de alledaagse realiteit.’ Doldwaas, vernuftig en toch ernstig portretteert Charles den Tex in zijn thriller Cel (De Geus, €19,90) de waanwereld van internet en ‘second life’, schrijft Gert Jan de Vries.Zie pagina 11
Den Tex is de dichter van de thrillerschrijfkunst de beste boeken van de week Doldwaas, vernuftig en toch ernstig portretteert Charles den Tex in zijn thriller Cel (De Geus, €19,90) de waanwereld van internet en ‘second life’, schrijft Gert Jan de Vries. ‘Cel is een doldwaas boek, een spectaculair avontuur en een spectaculair goed geschreven avontuur bovendien. Den Tex is de dichter van de Nederlandse thrillerschrijfkunst. Neem bijvoorbeeld de prachtige proloog van slechts één pagina, kernachtig als een reclameslogan, met een betoverend eigen ritme en een dwarse logica. Of zinnetjes als „Aarzelend liep de situatie uit de hand” verraden een taalgevoel dat zeldzaam is in de rechttoe-rechtaanwereld van de thriller. Het risico van zoveel taaltalent schuilt in de dosering. Een flauwe woordspeling is snel gemaakt en dat overkomt Den Tex dan ook zo nu en dan: ‘Vince was een dataterriër, geen pitbull, maar een bitbull.’ Maar hoeveel aandacht Den Tex ook heeft voor fraaie verwoordingen en hoezeer hij ook nadruk legt op allerlei communicatieaspecten, in de kern is Cel geen literaire Spielerei. De term doldwaas slaat zeker niet op het boek als geheel. Wat echt doldwaas is, is de maatschappij. En die „boodschap” laat zich gemakkelijk genoeg destilleren. Den Tex maakt dankbaar gebruik van de absurditeit van de alledaagse realiteit.’ Doldwaas, vernuftig en toch ernstig portretteert Charles den Tex in zijn thriller Cel (De Geus, €19,90) de waanwereld van internet en ‘second life’, schrijft Gert Jan de Vries.Zie pagina 11

Doldwaas, vernuftig en toch ernstig portretteert Charles den Tex in zijn thriller Cel (De Geus, €19,90) de waanwereld van internet en ‘second life’, schrijft Gert Jan de Vries. ‘Cel is een doldwaas boek, een spectaculair avontuur en een spectaculair goed geschreven avontuur bovendien. Den Tex is de dichter van de Nederlandse thrillerschrijfkunst. Neem bijvoorbeeld de prachtige proloog van slechts één pagina, kernachtig als een reclameslogan, met een betoverend eigen ritme en een dwarse logica. Of zinnetjes als „Aarzelend liep de situatie uit de hand” verraden een taalgevoel dat zeldzaam is in de rechttoe-rechtaanwereld van de thriller. Het risico van zoveel taaltalent schuilt in de dosering. Een flauwe woordspeling is snel gemaakt en dat overkomt Den Tex dan ook zo nu en dan: ‘Vince was een dataterriër, geen pitbull, maar een bitbull.’ Maar hoeveel aandacht Den Tex ook heeft voor fraaie verwoordingen en hoezeer hij ook nadruk legt op allerlei communicatieaspecten, in de kern is Cel geen literaire Spielerei. De term doldwaas slaat zeker niet op het boek als geheel. Wat echt doldwaas is, is de maatschappij. En die „boodschap” laat zich gemakkelijk genoeg destilleren. Den Tex maakt dankbaar gebruik van de absurditeit van de alledaagse realiteit.’