‘Het is allemaal beeldvorming’

Jeroen Dijsselbloem vindt dat zijn commissie geen ‘politieke’ conclusies trok.

„Het ging er steeds maar over dat de kwaliteit van het onderwijs gedaald is.”

Illustratie Cuvelier
Illustratie Cuvelier Cuvelier

„Het is onzin dat ik conclusies heb wíllen trekken of dat mijn conclusies politiek zijn. Het rapport heeft te maken met verkeerde beeldvorming”, zegt Jeroen Dijsselbloem (PvdA).

Welk beeld is er dan ontstaan?

„Dat wij zeggen dat de kwaliteit over de hele linie gedaald is en dat dat komt door de vernieuwingen.”

Waarom wordt dat dan gedacht?

„Omdat het de publicatie van het rapport op de televisie en in de kranten steeds maar weer daarover ging.”

Maar als de Kamer onderzoek doet naar onderwijsvernieuwingen en er komt vervolgens een rapport waarin staat dat de kwaliteit van het onderwijs reden tot zorg geeft, dan lijkt er een verband te worden gesuggereerd.

„Maar wij leggen dat verband niet. Onze conclusies zijn veel genuanceerder. Wij zeggen dat de overheid haar kerntaak, namelijk zorg dragen voor kwalitatief goed onderwijs, heeft verwaarloosd. Er is ook geen stelselmatig onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs en wij zeggen in onze aanbevelingen dat dat er wel moet zijn. Meten en bewaken.”

En het verwijt dat u vooral naar negatieve ontwikkelingen hebt gekeken?

„Dat is niet waar. Wij schrijven bijvoorbeeld ook dat het schattend rekenen zich fantastisch heeft ontwikkeld. Maar vervolgens moeten scholieren die naar de pabo gaan een rekentoets doen en dan zakken ze. En dan is dat dus wel een probleem.”