Chique kilometervreter

Kawasaki 1400 GTR
Kawasaki 1400 GTR

Het voorjaar mag dan wat traag op gang komen, dat geldt niet voor de Kawasaki 1400 GTR. Deze motor maalt sowieso niet om de seizoenen. Dit voertuig werd ontworpen om het hele jaar kilometers te kunnen maken. GTR staat voor Grand Tourer: het gemak van een luxe tourmotor, gecombineerd met een sportief rijgedrag en een acceleratievermogen om u tegen te zeggen.

Voor het comfort zorgt een verstelbaar windscherm, dat met één druk op de knop naar boven en naar beneden te bewegen is. Heel chique, zoals de hele afwerking van deze motor. Zo is er geen sleutel nodig om te starten, slechts een keycard die de bestuurder bij zich moet dragen. En er zit een 12 volt aansluiting in het dashboard, handig om accessoires als een navigatiesysteem aan te sluiten.

De brede kappen rondom het motorblok houden de benen van de bestuurder droog, ook in striemende voorjaarsregens. Het enige dat de testmotor aan comfort tekort komt is handvatverwarming en een beschermkapje op diezelfde handvaten. Zo blijft er nog iets voor het optiepakket over.

De motorinhoud is aan de ruime kant. Bijna 1.400 cc en 155 pk: dat zijn de specificaties van een forse middenklasse auto. Het vermogen van de viercilinder Kawasaki is wel mooi controleerbaar. Je kunt heel langzaam vanuit stilstand wegrijden en bijna statig een rotonde nemen met niet meer dan 1.500 of 2.000 toeren per minuut. Maar met name tussen de 5.000 en 9.000 toeren biedt de 1400 GTR alle mogelijkheden om pijlsnel te accelereren.

Het geheim van die flexibiliteit zit ’m in de variabele nokkenas en kleptiming, zeggen ze bij Kawasaki. Die zorgt ervoor dat het vermogen beschikbaar is over het hele toerengebied. Zo is een snelheid van 100 km per uur bereikbaar in de tweede, derde, vierde, vijfde én zesde versnelling. Dat is een prettige wetenschap als het verkeer voor je even hapert. Eén beweging van de rechterhand, en dan ben je in een overzichtelijke bocht opeens twee bestelauto’s en een Golf verder. Dan snel het gas loslaten, om weer terug te zakken tot een veilige kruissnelheid die het daglicht kan verdragen. Het verbruik ligt, als de bestuurder zich enigszins inhoudt, rond de één op vijftien kilometer per liter – soms beter.

Het weggedrag is afgesteld op lange snelwegritten. Maar hoewel de 1400 GTR er imposant uitziet en volgetankt zo’n 300 kilo weegt, is het niet moeilijk om soepel door kleinere bochten te manoeuvreren. Beheerst afremmen kost geen moeite, dankzij het ABS-systeem en dubbele remschijven (voor).

In de breedte zorgt de Kawasaki wel voor verrassingen. De toegang tot de motorparkeerplaats bij NRC Handelsblad blijkt net iets te smal voor een Grand Tourer met twee flinke zijkoffers. Een droge tik, en daar rolt opeens een rechterkoffer op de grond. Paaltje. Oeps.

Daardoor weten we meteen wat een losse Kawasaki-koffer kost: op de kop af 510 euro, exclusief btw.

Marc Hijink

Marc Hijink is redacteur van NRC Handelsblad. Hij rijdt op een Suzuki DL1000 en in een Volkswagen Passat.