Ontslag piloten China Eastern na staking

China Eastern Airlines, de tweede luchtvaartmaatschappij van China, heeft gisteren twee bestuursleden en 21 piloten ontslagen omdat zij vorige week acties voerden voor hogere salarissen.

Tot grote verrassing van reizigers in de zuidelijke en zuidwestelijke provincies van China werd vorige week het luchtverkeer ontregeld door protesterende piloten, een hoogst zeldzaam verschijnsel in China waar staken officieel verboden is. Tientallen vluchten in Yunnan met zijn toeristische bestemmingen en Sichuan werden geannuleerd of in sommige gevallen onderbroken onder verwijzing naar slecht weer, technische mankementen of gesloten vliegvelden.

De onvrede van de piloten heeft betrekking op de salariëring en op de kosten van het beëindigen van arbeidscontracten. Piloten die het in moeilijkheden verkerende staatsbedrijf willen verruilen voor het beter betalende Air China of voor internationale luchtvaartmaatschappijen die op China vliegen moeten tot 300.000 dollar schadevergoeding betalen aan China Eastern.

Piloten op de honderden regionale lijnen van China Eastern verdienen aanzienlijk minder dan hun collega’s op de langeafstandslijnen in China en daar buiten. De arbeidsonrust onder Chinese piloten beperkt zich overigens niet tot het in Shanghai gevestigde China Eastern. Ook bij kleinere maatschappijen heerst onder piloten grote onvrede over de beloning, de werkdruk en de kosten van het verwisselen van werkgever.

China Eastern redeneert daarentegen dat de acties onrechtmatig zijn, want in strijd met de levenslange arbeidscontracten. De afspraken over schadevergoeding zijn in deze contracten opgenomen om de kosten van de opleiding te dekken, aldus een woordvoerder.

De twee ontslagen bestuursleden zijn de regionaal directeur van China Eastern Airlines en de partijsecretaris van de luchtvaartmaatschappij in deze provincie die grenst aan Vietnam. Waarom de partijsecretaris is ontslagen, ook geen alledaags verschijnsel, is onduidelijk. Het enige wat het bedrijf daarover kwijtwilde was dat „de belangen en de veiligheid van de passagiers” niet goed waren behartigd. De ontslagen piloten zullen geen moeite hebben om opnieuw werk te vinden, want er is een groot tekort aan vliegeniers.

Overigens zijn de onderhandelingen tussen Air China en China Eastern Airlines over een fusie weer hervat.