Is het wel zo slecht om na sport biertjes te drinken?

In de derde helft vloeit het bier rijkelijk. Ferdy Walvoort uit Delft vraagt of het wel zo slecht is om na het sporten biertjes te drinken. Bier bevat toch suikers die je net door inspanning bent verloren?

Het is zonde, zegt Els Dijkstra, woordvoerder van het Voedingscentrum. „Ben je net calorieën kwijtgeraakt, drink je die met bier er weer bij. Eén glas bier bevat 100 calorieën, om die te verbranden moet je 20 minuten fietsen.”

Het is ook slecht voor de gezondheid, en wel om drie redenen.

1) Terwijl je juist extra vocht nodig hebt na sport, blokkeren alcoholhoudende dranken een hormoon dat de urineproductie tegengaat: het anti-diuretisch hormoon, vertelt Anneke Palsma, beleidsmedewerker preventie bij de Dopingautoriteit, voedingsdeskundige en sportdiëtist. Dit hormoon seint de nieren dat niet te veel vocht moet worden afgescheiden, om uitdroging te voorkomen. Bier verstoort deze werking, waardoor je vaak moet plassen.

2) Alcohol heeft direct en indirect een remmend effect op het herstel van eiwit, de belangrijkste bouwsteen van spieren. Alcohol remt namelijk de werking van insuline en IGF1, twee hormonen die ervoor zorgen dat het spiereiwit na een inspanning weer herstelt. En alcohol werkt remmend op de hechting van testosteron aan spiereiwit. Door deze hechting wordt de opbouw van spiereiwit bevorderd. Een remmend effect op spiereiwitten betekent dus een afname van (spier)kracht.

3) Alcohol wekt de eetlust op. Wanneer en in welke mate hangt af van je geslacht en stofwisseling. De lever en spieren bevatten glycogeen, dat bij inspanning in de spieren wordt omgezet in glucose: brandstof. Na het sporten moet je deze brandstofvoorraden aanvullen. De glycogeen in de lever wordt pas als laatste opgebruikt. Alcohol verstoort dit proces, waardoor de glycogeen in de lever niet afgebroken wordt en de bloedglucose daalt. Gevolg: je eet al snel meer dan nodig is.

En grote kans dat dat in de kantine gefrituurd voedsel is.