Vijf keer per week 32 pagina’s sport

Het nieuwe dagblad AD Sportwereld Pro brengt de hele zomer sportnieuws. Na de reorganisatie wil het AD nu ‘bouwen aan de toekomst’.

Voorpagina van de vandaag verschenen eerste AD Sportwereld Pro
Voorpagina van de vandaag verschenen eerste AD Sportwereld Pro

AZ-coach Louis van Gaal heeft een wens. Hij hoopt dat de dagbladjournalistiek een genuanceerd tegenwicht blijft vormen voor alle praatprogramma’s over voetbal op tv. Van Gaal zei dat vanochtend in een hotel in Akersloot waar hij het eerste nummer in ontvangst nam van de nieuwe sportkrant AD Sportwereld Pro. Hij sprak onder meer over de aanvaring met verslaggevers van de NOS en RTL. Zij zouden onjuist hebben bericht over de ‘trainerscrisis’ bij de Alkmaarse club.

AD Sportwereld Pro rolde afgelopen nacht van de persen in Rotterdam. De los verkrijgbare sportkrant telt 32 pagina’s in full colour. Het dagblad verschijnt in ieder geval tot 30 augustus. „Het is een experiment van vijf maanden”, zegt AD-hoofdredacteur Jan Bonjer. „Ik heb geen idee wat er daarna gebeurt.” Een sportkrant was al lang een grote wens van het AD. „Deze redactie heeft een grote passie voor sport”, zegt Bonjer. Was het nu of nooit? „Nou, in ieder geval nú. Het wordt een fantastische sportzomer met het EK voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen. Tegelijkertijd spelen we in op de trend dat sport doordringt in alle onderdelen van de samenleving.” Media besteden ook veel meer aandacht aan sport dan tien jaar geleden, aldus Bonjer.

Vorige maand begon AD met de website Sportwereld.nl, AD-sportredacteuren zijn te horen op BNR Nieuwsradio en het sportnieuws is te zien op beeldschermen in kantines. Bonjer vindt dat de discussie over de toekomst van de dagbladjournalistiek te vaak gaat over techniek. „Veel belangrijker is een nieuwe benadering van het vak. Journalisten moeten leren op een andere wijze een verhaal te vertellen.” Het AD ruimt veel plek in voor infografieken. De krant toont bijvoorbeeld schematisch hoe een doelpunt tot stand kwam. Bonjer: „Ik heb nog meer met graphics dan met voetbal.”

AD Sportwereld Pro plaatst deels dezelfde verhalen als het gewone, 16 pagina’s tellende sportkatern van het AD. Die constructie lijkt op die van nrc.next en NRC Handelsblad. In beide kranten staan dezelfde stukken met andere accenten in opmaak en inhoud. Verder besteedt ‘Pro’ meer aandacht aan buitenlands voetbal. Er zijn dagelijks clubpagina’s over Ajax, PSV en Feyenoord en themapagina’s zoals sport & geld, innovatie en entertainment.

De sportkrant die AD nu uitbrengt als extraatje, werd lang gezien als een mogelijk reddingsplan voor de krant. AD verloor in de jaren negentig en later veel lezers. „De buitenwereld riep dat vooral”, zegt Bonjer. „Zo’n sportkrant is hier nimmer een serieus plan geweest. Dat zou veel te beperkt zijn geweest.” In plaats daarvan fuseerde het AD (PCM Uitgevers) in 2005 met zeven slecht renderende regionale kranten (van PCM en Wegener), waaronder het Rotterdams Dagblad, het Utrechts Nieuwsblad en de Haagsche Courant.

Abonnees en adverteerders reageerden in het begin kritisch. De fusiekrant zou te weinig regionaal nieuws bevatten. De oplage daalde de afgelopen twee jaar van 556.000 exemplaren in het vierde kwartaal van 2005 naar 477.000 in het vierde kwartaal van vorig jaar.

„Die cijfers zeggen niet alles”, zucht Bonjer. „Begrijp me niet verkeerd, het is niet leuk om oplage te verliezen, maar je moet kijken naar waar we vandaan komen. De kranten die fuseerden waren verliesgevend.”

De situatie is nu iets beter. Vorig jaar daalden weliswaar de advertentie-inkomsten – net als bij andere betaalde kranten – en het aantal abonnees, maar het AD boekte wel voor het eerst sinds de fusie een positief bedrijfsresultaat. „We hebben vaste grond onder de voeten”, zegt Bonjer. „We werken nu de losse eindjes van de fusie weg. Dat hoofdstuk is zo goed als afgerond.” Een reorganisatie kostte in 2006 75 banen. Nu moeten er nog 16 verdwijnen bij eindredactie en vormgeving. Tegelijkertijd heeft de krant 10 nieuwe mensen (journalisten en graphic-makers) aangenomen voor de sportkrant. „We moeten naar de toekomst kijken. Als we niet investeren, bouwen we niet aan onze toekomst. ”

De investeringen in de nieuwe krant bedragen enkele miljoenen euro’s. Het AD verwacht na vijf maanden een kleine winst te maken. De oplage van Pro wordt 75.000 stuks. Abonnees van het AD kunnen de sportkrant erbij krijgen voor 25 euro. Daarmee wil de krant voorkomen dat abonnees overstappen naar de sportkrant. „Pro moet een nieuwe doelgroep aanspreken”, zegt Bonjer. „De komende jaren moeten we op de kosten blijven letten, maar ook vooruit blijven voetballen.”