Speculatie uit aandelen in Shanghai

De ‘doorvoertrein’ die bedoeld was om Chinese beleggers rechtstreeks naar de aandelenbeurs van Hongkong te transporteren, lijkt aanzienlijke vertraging te hebben opgelopen als gevolg van de crisis op de wereldmarkten. Het voorstel, dat vorig jaar als stoomklep had kunnen dienen voor de oververhitte Chinese aandelenmarkt, is dit jaar niet de beste oplossing voor Chinese beleggers die de pijn voelen van de kelderende koersen.

Tot nu toe heeft de Shanghai Composite Index in 2008 35 procent van zijn waarde verloren, terwijl de vergelijkbare Hang Seng Index van Hongkong 13 procent heeft ingeleverd. Dit verschil in prestatie heeft de premies ondermijnd die de in Shanghai genoteerde aandelen genieten ten opzichte van hun in Hongkong genoteerde ‘broertjes en zusjes’. In januari werden de aandelen in Shanghai nog verhandeld tegen een premie van meer dan 100 procent ten opzichte van hun verwanten in Hongkong. Die premie is nu gehalveerd.

Over het geheel genomen zou deze ontwikkeling door Peking moeten worden toegejuicht. De premies vormen een weerspiegeling van vertekeningen in China’s piepjonge kapitaalmarkten – inclusief kleine hoeveelheden vrij verhandelbare aandelen en controles op de kapitaalstromen. Het plan dat vorig jaar augustus werd bedacht om Chinezen ‘van het vasteland’ rechtstreeks in aan de beurs van Hongkong genoteerde aandelen te laten beleggen, was voor een deel bedoeld om daar iets aan te doen.

Maar Peking heeft de boot gemist voor het doorvoeren van deze en wellicht ook andere hervormingen van de kapitaalmarkt. Sommige daarvan werden vorige week door de Amerikaanse minister van Financiën Henry Paulson aangestipt toen hij in Peking op bezoek was. De snelle, scherpe daling van de aandelenkoersen zorgt ervoor dat dergelijke stappen op dit moment riskant zouden kunnen zijn voor de ontluikende aandelencultuur die in China voet aan de grond heeft gekregen.

Het toestaan dat Chinees geld Shanghai ontvlucht om in Hongkong neer te strijken, zou de waarderingen nog dichter bij elkaar kunnen brengen, waardoor de beurs van Shanghai minder speculatief van aard zou worden. Maar de bezitters van in Shanghai genoteerde aandelen zouden er onevenredig hard door worden getroffen.

De aandelen van grote bedrijven als Petrochina en Sinopec in Shanghai zijn bijvoorbeeld al met 64 en 57 procent gedaald. Het in gebruik nemen van de ‘doorvoertrein’ zou nog meer schade veroorzaken. Voor aandeelhouders die al bijna tweederde van hun beleggingen hebben zien verdampen, zou dat wel eens iets te veel kunnen zijn.

Joyce Koh