1 vergelijken

Het product zoals het op de verpakking staat (links), en zoals je het uiteindelijk op je bord terugvindt.
Het product zoals het op de verpakking staat (links), en zoals je het uiteindelijk op je bord terugvindt.

Zie wat je eet

www.pundo3000.com. klik op ‘werbung gegen realität’

Een hamburger die er op papier metershoog, krakend vers en supersmakelijk uitziet, blijkt een zompig broodje met een schraal slablaadje dat je in twee happen achter de kiezen steekt. En die lekkere pasta uit een pakje ziet er na toevoeging van water, heel wat minder goed uit dan de foto op de verpakking deed vermoeden. Onder het motto ‘werbung gegen realität’ (advertenties versus de werkelijkheid) nam de Duitse journalist Samuel Müller de proef op de som. Hij fotografeerde honderd voedingsmiddelen in verpakking en na bereiding. Het is niet zijn bedoeling om de levensmiddelenindustrie in een kwaad daglicht te stellen, zegt hij op de website waar hij alle foto’s naast elkaar heeft gezet. Maar dat het verschil tussen het beloofde en het eindresultaat vaak danig tegenvalt, is overduidelijk. Zo zit onder het deksel van een potje haringsalade een roze yoghurtachtige brij, waarin de stukken vis met moeite zijn terug te vinden. Overigens kunnen alle producten die ‘slaatjes’ genoemd worden, doorgaan voor ‘sauzen’ of ‘brijachtige substanties met niet-identificeerbare inhoud’. (SV)