Op de maat loeiende jak-achtige

Niet lang geleden werd er gevreesd voor het voortbestaan van de videoclip. Waarom dure, ingewikkelde filmpjes maken als ze toch in korrelige, YouTube-kwaliteit worden bekeken en je online concurrentie hebt van miljoenen hobbyisten? Toch lijkt juist dat laatste ervoor te zorgen dat de clipindustrie meer haar best doet dan ooit. Want opvallen tussen al dat videogeweld lukt het beste met een geweldige clip.

Neem nou de nieuwste Björk. De IJslandse is altijd al van de mooie clips geweest, maar met het filmpje voor Wanderlust heeft ze zichzelf overtroffen. Het ding is in 3D! Nu is deze versie (nog) niet te bewonderen op internet – wel op de speciale dvd die je bij aankoop van de single krijgt – maar de 2D-versie staat sinds deze week online. En ook zonder het groen/rode brilletje en het effect dat Björk ‘levensecht op je afkomt’, is de video overweldigend. In de clip die meer dan zeven minuten duurt, trekt de zangeres door een Mongoliaans fantasielandschap, valt ze in kolkende rivieren en krijgt ze gezelschap van enorme, op de maat loeiende jak-achtigen.

Gelukkig lukt gezien worden zonder peperdure video ook nog steeds. Anders hadden we nooit kennisgemaakt met het Californische popbandje The Billionaires dat deze maand hun debuutalbum uitbrengt. Het clipje van hun tweede single Eighties Movies is van het kaliber knullige studentenfilm maar weet toch aardig wat aandacht te genereren. Misschien komt dit vooral door het uitermate vrolijke, niks-aan-de-handgevoel dat het liedje oproept. Net als de jarentachtigfilms waar het nummer een ode aan brengt.

http://new.music.yahoo.com/videos/premieres/ voor de Björk video, http://www.myspace.com/billionairesband