‘Dirk’ naar Superunie

Supermarktketen Dirk van den Broek sluit zich per 1 juli aan bij Superunie, de inkooporganisatie voor supermarkten. De bij Superunie aangesloten ketens krijgen daarmee samen een marktaandeel van 34 procent. Dit maakten Superunie en Dirk van den Broek gisteren bekend.

Superunie gaat inkopen doen voor alle supermarkt- en winkelformules van Samenwerkende Dirk van den Broek Bedrijven: Dirk van den Broek, Bas van der Heijden, Digros, Dirx Drogist en Dirck III Slijterijen. Met Dirk van de Broek heeft Superunie 16 leden. Koop-Com, de eigen inkooporganisatie van Dirk van den Broek, wordt opgeheven.

Directeur Dirk van den Broek acht de toetreding noodzakelijk om in de toekomst de strijd te kunnen blijven aangaan met de beursgenoteerde Nederlandse ketens Albert Heijn en Super de Boer en de Duitse prijsvechters Aldi en Lidl. Ook verstevigt de toetreding de in 2001 gestarte samenwerking met supermarktketen Dekamarkt, die reeds bij Superunie aangesloten is. Boven alles komt voor Van den Broek „het behoud van het familiebedrijf. Superunie staat voor familiebedrijven”, aldus Van den Broek.

Tot Superunie behoren al veel (regionale) familiebedrijven als Jumbo, Poiesz en Hoogvliet. Gezamenlijk hadden zij een marktaandeel van ruim 25 procent. Met het nieuwste lid komt het totale aantal winkels waarvoor Superunie inkoopt op ruim 2.000. Albert Heijn is met 753 winkels marktleider met een marktaandeel bijna 30 procent.