Afscheid van retrotijdperk

Testrit Jaguar XF 3.0 V6 14/3/2008 Foto Freddy Rikken Jaquar FX 3.0 V6
Testrit Jaguar XF 3.0 V6 14/3/2008 Foto Freddy Rikken Jaquar FX 3.0 V6 Rikken, Freddy

Drastische modelveranderingen zijn zeldzaam bij autofabrikanten. Er overheerst de angst om het koperspubliek van zich te vervreemden, of dat de kosten te hoog zullen uitvallen. Want komt de bodem van de kas in zicht, dan dreigt een faillissement of overname door een concurrent.

Jaguar doorstond al heel wat stormen. Begonnen in de jaren dertig met een fragiele zwaluw in het logo, waar later SS aan werd toegevoegd. Dat in 1945 weer snel werd verwijderd. De associatie met de Duitse gruwelcommando’s werkte bepaald niet bevorderend op de verkoop.

Uit een rij van nog niet gedeponeerde dierennamen werd de Jaguar gekozen. Er werden prachtige auto’s gebouwd, gigantische verliezen geleden, overnames beklonken en stakingen georganiseerd. Twee weken geleden werd Jaguar door Ford, dat het merk in 1989 had overgenomen, verkocht aan het Indiase industrieconglomeraat Tata.

Jaguar was ooit hét merk van statuszoekers, de trotse bezitters van waxjasjes, van een oprijlaantje en een paardenstalletje. Kortom, van mensen die denken dat smaak en welstand het beste kan worden uitgedrukt door middel van chroom, leer en gepolitoerd hout. Voor hen dienden in elke nieuwe Jaguar de normen en waarden van zijn illustere voorgangers tot in de eeuwigheid zichtbaar te blijven.

De XF is de opvolger van het S-type, een rollende retrotheemuts. Adieu retro, men durfde het aan om wat anders te tekenen, een sedan met de lijnen van een coupe. Een ontwerprichting die al te zien was bij de prachtige Mercedes CLS, diverse typen Lexus en binnenkort ook bij modellen van Volkswagen en Skoda.

De XF is een grote auto waarin verschillende stijlelementen van Jaguar en Aston Martin zijn verwerkt. Het geheel oogt gewaagd, maar zeer geslaagd. Maar uit de toon vallen wel de veel te forse nepuitlaten. Gezeten in het leer en starend naar het dashboard en middenconsole rijst de vraag: waar is dit eerder vertoond? In de duurste Volkswagen, de Pheaton. Die het best ontworpen en uitgevoerde dashboard van de concurrentie heeft.

De roterende en verticaal bewegende versnellingsknop met het formaat van een blikje hoestbonbons en de intrigerende ventilatieroosters die – waarom eigenlijk? – zich openen en sluiten na het betreden of verlaten van de auto zijn gadgets van jewelste. In tegenstelling tot het S-type, heeft men ditmaal geprobeerd om de bediening zo eenvoudig mogelijk te houden.

De Jaguar XF is zwaarlijvig en voelt ook zo aan, maar stuurt lichtvoetig. Het was onophoudelijk noodweer tijdens de testperiode, maar de XF bleef onverstoorbaar, zijn motorgeluid prachtig, het verbruik alarmerend (1 liter benzine op 8 kilometer). Wenst u die kosten een beetje dragelijk te houden, dan kan echter altijd nog voor de zescilinder diesel worden gekozen.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotojournalist en rijdt in een Ford Tourneo.