Oplagen gratis kranten fors hoger

De oplagen van de vier gratis kranten in Nederland zijn eind vorig jaar fors gestegen. In het vierde kwartaal werden net zo veel gratis als betaalde landelijke dagbladen verspreid. Beide soorten hadden een oplage van in totaal circa 1,9 miljoen exemplaren per dag.

Dat blijkt uit de oplagecijfers die Het Oplage-Instituut (HOI) vanochtend heeft gepresenteerd.

De gratis dagbladen domineren de top-6 van grootste kranten in Nederland. Betaalde krant De Telegraaf heeft de hoogste (totaal verspreide) oplage: 703.000 stuks. Dat is bijna 1 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2006. Het HOI vergelijkt dezelfde kwartalen om seizoensinvloeden uit te sluiten. Metro is tweede met 539.000 exemplaren (+12 procent). Daarna het AD met 477.000 (-2,5 procent) en dan De Pers (491.000), Spits (452.000) en Dag (401.000), die vorig jaar allemaal een oplagestijging boekten. NRC Handelsblad zag de oplage in het vierde kwartaal van 2007 dalen met 12.000 stuks naar 232.000 exemplaren; nrc.next boekte een stijging van 15.000 naar 90.000 oplage. De Volkskrant daalde met 18.000 naar 269.000. Trouw bleef stabiel op 111.000.

De HOI-cijfers zeggen weinig over de winstgevendheid van de dagbladen. Met name de nieuwe gratis kranten De Pers en Dag hebben weliswaar hoge oplages, maar maken miljoenen verliezen.

Vandaag werd ook bekend dat hoofdredacteur Rutger Huizenga van Metro de krant per 1 mei verlaat. Hij heeft een „een verschil van inzicht over het te voeren redactionele beleid”. Huizenga werkt twee jaar bij Metro. De krant wil niet meer kwijt over het vertrek van de hoofdredacteur.