‘Wilders faalde in zijn opzet te beledigen’

De orthodoxe imam Fawaz wijdde gisteren zijn preek aan de film van Wilders. Hij prees de politiek en media. „Het juiste standpunt op het juiste moment.”  

Imam Sjeik Fawaz Jneid houdt zijn preek in de As-Soennahmoskee in Den Haag. Foto Bas Czerwinski 28-03-2008, DEN HAAG. IMAM FAWAZ VAN DE AS-SOENNAH MOSKEE PREEKT. FOTO BAS CZERWINSKI Czerwinski, Bas

Ahmet Olgun

‘Nederland’ kan dezer dagen niet stuk bij de imam Sjeik Fawaz Jneid van de As-Soennahmoskee in Den Haag. Dankzij de houding van de Nederlandse regering en de media heeft PVV-voorman Geert Wilders gefaald in zijn opzet om moslims in Nederland en daarbuiten te beledigen met zijn film Fitna, preekte Fawaz gistermiddag.

In zijn geheel aan de ‘anti-Koranfilm’ van Wilders gewijde preek prees de orthodoxe voorman politieke partijen en omroepen. „Politici nemen afstand van de film en ondanks dat Wilders bij de omroepen had gebedeld om zijn film te tonen, heeft hij nergens een podium kunnen krijgen”, preekte Fawaz, terwijl de laatkomers nog een plekje probeerden te bemachtigen in de overvolle gebedsruimte. Extra tapijt werd uitgerold in de kelder, de hal en de gangen om de toeloop op te vangen. Weigerden veel moskeebesturen gisteren de pers de toegang tot hun gebedsruimtes om „de rust te bewaren”, Fawaz hield voor talloze camera’s en microfoons een vurig en bij vlagen zelfs humoristische preek over de film van Geert Wilders. De kern van zijn boodschap was dat de PVV-voorman geweld probeert uit te lokken, maar dat tot diens teleurstelling de moslims in Nederland juist erg rustig zijn gebleven.

Na de film Submission (2004) van Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh en de ‘Deense cartoons’ was de toon van Fawaz en zijn achterban minder ontspannen. Fawaz vervloekte de cineast en de voormalig VVD-politica omdat die zich zouden hebben „vergrepen aan de islam”. In een smeekbede aan het eind van een vrijdaggebed wenste de imam Van Gogh en Hirsi Ali ongeneeslijke ziektes toe. Nu is zijn toon gematigd. Bovendien, grapte Fawaz gisteren halverwege zijn preek, heeft het getekende hoofd van zogenaamd profeet Mohammed dat aan het einde van de film ontploft, meer weg van Wilders zelfs. De ruim duizend gelovigen genoten hoorbaar van de grap.

Voor en na het gebed reageerden de moslims in de As-Soennahmoskee, volgens de inlichtingendienst een van de broeinesten van fanatieke salafistische moslims in Nederland, lachend op Fitna. „Oude beelden, niets nieuws”, zei bijvoorbeeld magazijnbediende Mohammed Akni. „Bovendien is alles uit zijn verband gerukt.” Beledigd? „Helemaal niet”, zegt een oudere man met een lange baard. Hij zag delen van de film op het nieuws. „Zwaar overdreven”, meent de man. Een gek heeft iemand vermoord”, vertelt hij, doelend op de moord op de filmer Theo van Gogh. „En Wilders komt met een film. In Irak zijn een miljoen moslims vermoord sinds de invasie. Hoeveel films moeten moslims dan maken?”

„Ik reageerde toen fel”, zegt Fawaz na het gebed over zijn reactie op Submission, „omdat de media en de politiek achter Hirsi Ali stonden. Nu hebben ze het juiste standpunt op het juiste moment ingenomen.”

De Nederlandse moslims zien het verschil ook, zegt de imam, vandaar dat er geen auto’s in brand zijn gestoken of felle demonstraties zijn ontstaan. Hij hoopt dat de moslims elders dit verschil ook zien en de kalmte bewaren.

Met die boodschap heeft hij zojuist ook een interview gegeven aan de Arabische zender Al Jazeera. „Ik zei dat de Nederlandse regering niet achter de film staat. En dat dit het grote verschil is met Denemarken na de cartoons daar.”

    • Ahmet Olgun