Tussenstop vliegtuig bespaart veel brandstof

Lolke van der Heide

Vliegtuigen die lange afstanden afleggen, verbruiken aanzienlijk minder brandstof wanneer de vlucht wordt onderbroken voor een tussenstop. Ook de uitstoot van CO2 is op die manier minder dan bij een non-stopvlucht. Dit zeggen fabrikant Boeing en General Electric, dat vliegtuigmotoren maakt, die onlangs tot dit inzicht zijn gekomen. Veel kerosine op een langeafstandsvlucht (langer dan tien uur) wordt verstookt puur door het gewicht van de extra brandstof zelf. KLM is op de hoogte van het fenomeen. „Maar onze klanten geven er juist de voorkeur aan in één keer naar hun bestemming te vliegen”, zegt president-directeur Peter Hartman. De vloot en de routes van KLM zijn ook ingericht op non-stopvluchten.

Als de tussenstop inderdaad weer wordt ingevoerd, werkt dat voordelig uit voor bedrijven die van ‘twee halve vluchten’ hun handelskenmerk hebben gemaakt, zoals de luchtvaartmaatschappijen in de Golf-regio. Emirates, Etihad en enkele andere maatschappijen zijn bezig van Dubai en Abu Dhabi een overstappunt voor verkeer tussen Europa, Azië en Australië te maken. Dubai bouwt momenteel een luchthaven met een capaciteit van 120 miljoen passagiers per jaar. Emirates bouwt ook aan een grote vloot energiezuinige toestellen, zoals de Airbus A380, waarvan het bedrijf 58 in bestelling heeft. Emirates zou dan in 2012 de nummer één van de wereld zijn in het langeafstandsvervoer.

Dubai: pagina 17

    • Lolke van der Heide