Met 250 km per uur over de Afsluitdijk

De superbus van Wubbo Ockels en Connexxion gaat in juni proefrijden op een traject in Friesland. Maar is er wel vraag naar zo’n bus? Vervoersdeskundigen denken van niet.

Schaalmodel van de toekomstige Superbus. Foto TU Delft (Photo: Dirk-Jan Visser / Delft 22-03-2006) Wubbo Ockels in voorbereiding op een persconferentie over zijn 'Superbus' op de TU Delft. De 'Superbus' van Wubbo Ockels kan een goed alternatief zijn voor de Zuiderzeelijn, de spoorlijn van Amsterdam naar Groningen via de Flevopolder. Hier: een schaalmodel van de super bus Visser, Dirk-Jan

Lolke van der Heide

Hilversum, 29 maart. - De A31 tussen Harlingen en Leeuwarden is op 25 juni even een racebaan. Een prototype van de ‘superbus’ van oud-astronaut Wubbo Ockels mag die dag de afgezette autosnelweg gebruiken voor een proefrit. Topsnelheid: 250 kilometer per uur. Friesland is niet bij toeval gekozen: de eerste reguliere verbinding voor de superbus moet in de plannen van Ockels komen tussen Amsterdam en het noorden via de Afsluitdijk.

Op een bijeenkomst met vervoersbedrijf Connexxion, dat een partner is in het project, zei Ockels deze week dat de superbus aan het „Oranjegevoel” moet beantwoorden. „We lopen in Nederland ver achter als het gaat om innovaties in het openbaar vervoer. De regering heeft te weinig visie en te veel angst. Dat kunnen we in een keer inhalen met de superbus.” Het gestroomlijnde voertuig moet als het eenmaal operationeel is plaats bieden aan 23 passagiers in ‘vliegtuigstoelen’. De bus kan rijden op gewone wegen, maar om zijn hoge snelheid te bereiken moeten op langere trajecten speciale busbanen worden aangelegd. Wubbo Ockels ontwikkelde de bus aan de Technische Universiteit Delft, waar hij hoogleraar duurzame technologie is. Voor de voortbeweging moet de bus gebruik maken van milieuvriendelijke ‘superbatterijen’. Het vorige kabinet stak 7 miljoen euro in de superbus.

Bestuursvoorzitter Peter Kortenhorst van Connexxion heeft het volste vertrouwen in de komst van de superbus. Nu een nieuwe spoorverbinding door de polders naar het noorden niet doorgaat kan de superbus dat gat vullen, denkt Kortenhorst. „Het spoor is een verouderd product uit de negentiende eeuw”, zegt hij, „de superbus heeft de toekomst.”

Ingo Hansen, een andere hoogleraar in Delft (ontwerpen van transportsystemen) is zeer kritisch over de superbus. „Voor het noorden van het land is de vraag naar een dergelijk product veel te laag. En in de Randstad is er geen ruimte voor de infrastructuur.” Hansen denkt dat de aanleg van de busbanen zoveel zal kosten dat de kosten van de kaartjes 2 tot 3 keer zo duur zullen uitvallen als treinkaartjes. Ook technisch ziet de hoogleraar zoveel problemen dat de superbus gedoemd is te mislukken. „Grootste moeilijkheid is de ontwikkeling van batterijen die lang meegaan en veilig zijn. Dat is nog nergens ter wereld gelukt.” De batterijen moeten worden gekoeld en dat is niet eenvoudig. „Oplaadbare batterijen in voertuigen zijn al in brand gevlogen. Als dat gebeurt bij een snelheid van 250 km p/u is het rampzalig.”

Connexxion wist onlangs tijdens een reis naar het Midden-Oosten ook de regering van het emiraat Dubai warm te krijgen voor de superbus. Kortenhorst: „Er bestaat zeer serieuze belangstelling bij de Arabieren”, zegt hij. De bus zou worden ingezet tussen Dubai en de andere emiraten Abu Dhabi en Sharjah.

Ingo Hansen reageert schamper: „Als je de koeling van de batterijen bij ons nog niet onder de knie hebt, hoe kun je dat dan doen in een klimaat waar het 50 graden is? Ik denk dat de sjeiks liever in hun grote auto’s blijven zitten.” Hansen noemt de superbus „een technische droom die nooit wordt verwezenlijkt”.