Geluidsoverlast?

Door geluidsoverlast heeft het TT-circuit in Assen 10.000 euro boete gekregen en zijn evenementen geschrapt. Gevolgen voor de motorsport?

Jos Vaessen, voorzitter bestuur TT-circuit Assen: „We hebben twintig racedagen geschrapt in de breedtesport: de CRT Cup en de zomeravondcompetitie. Dat scheelt jaarlijks 200.000 euro inkomsten, waardoor we een exploitatieprobleem hebben. De TT komt niet direct in gevaar; het risico wordt wel groter. We bekijken of we de hypotheek – afgesloten voor modernisering van het circuit – vertraagd kunnen aflossen. Voor de omliggende woningen zitten we onder de geluidsnorm; bij de meetpaal op het circuit boven de norm, door de verplaatsing van het medisch centrum met helikopterplaats. Laat de overheid zuinig zijn op circuits als Assen en Zandvoort [moet mogelijk verhuizen van provincie Noord-Holland]. Wij vallen onder ‘industrielawaai’ en vragen de overheid om een passender, op circuits toegesneden vergunningbeleid. Anders zakken de circuits weg. Het TT-circuit is een economische factor in Drenthe, met races, festivals, concerten en volgend jaar de start van de Vuelta, de wielerkoers.”

Martin de Graaff, directeur Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging: „Door aanpassing van het circuit, om aan de internationale eisen voor motorraces te voldoen, staat de meetpaal op een punt waar motoren met hoge toeren en snelheden passeren. De meetpaal moet verplaatst worden naar een punt waar het geluid net zo wordt ervaren als in de woonwijken. Het wegvallen van breedtesportevenementen zou een ramp zijn voor de talentontwikkeling. Het circuit in Assen is de enige accommodatie om top- en breedtesport te beoefenen. Het heeft een internationale uitstraling en economische waarde voor Drenthe. Enerzijds stimuleert de Nederlandse overheid de sport, anderzijds zet de provincie als vergunninghandhaver een streep door de rekening. Ze werken met cijfers, niet met gevoel. Verhuizen is geen optie. Zelfs in de Flevopolder is geen plek te vinden waar je ongebreideld kunt racen. ”

Hans Ernst, directeur circuit Zandvoort: „De circuits van Zandvoort en Assen moeten we koesteren. Ze geven de provincies Noord-Holland en Drenthe een economische boost. Ons circuit trekt veel publiek en heeft bestaansrecht. Vraag is of de overheid, die heel formeel handhaaft, ons die ruimte gunt. Op deze wijze wordt de sport onmogelijk gemaakt. De overheid moet kiezen: maak auto- en motorsport mogelijk of doe de deur op slot, maar wees duidelijk. Nederland zou deze sporten niet als enig Europees land moeten verbieden. Autosport is enorm populair. Je moet ook aan breedtesport kunnen doen. Dat kan relatief veilig op circuits en is beter dan illegale racewedstrijden op industrieterreinen. De pro’s en contra’s van een verhuizing van ons circuit naar Den Helder worden nu bekeken. Voordeel van dit gedoe is dat de gemeente Zandvoort voor het eerst heeft gezegd het circuit niet kwijt te willen. We hebben geluidswallen aangelegd en proberen het geluid in de hand in te houden.”

Arie Molenaar, oud-motorcoureur, eigenaar Molenaar Racing GP: „Voor recreatieve motorrijders zijn de CRT-dagen de enige mogelijkheid om veilig te racen. Het wrange is dat de rijders hebben aangedrongen op verplaatsing van het medisch centrum en het circuit in Assen nu de dupe is. Het wordt lastig als zulke beperkingen worden opgelegd. De ene keer is het dit, de andere keer dat. Als het zo doorgaat, is op een gegeven moment de TT zelf aan de beurt. Typisch Nederlands: een kleine groep klagers heeft een onevenredig grote stem vergeleken met een racecircuit met een groot belang, dat veel publiek trekt en veel werkgelegenheid biedt. In de motorsport komen de geldschieters en de talenten uit landen waar wel gewoon geracet kan worden.”

Jurgen van den Goorbergh, oud-motorcoureur (500 cc en Moto GP): „Als de overheid dit soort evenementen gaat verbieden, heeft de Nederlandse motorsport een probleem en moet je het steeds verder in het buitenland zoeken. Slechte zaak voor talentvolle racers als ze niet meer hier kunnen rijden. We zijn niet voor niets gestart met een talentenproject in het buitenland. Nederland heeft maar twee racecircuits; die moet je koesteren. In Nederland verpest een klein groepje klagers het vaak voor veel mensen. Het lijkt of de racesport uit Nederland wordt weggetreiterd.’’