Een wolk als stola

De Nederlandse illustrator Piet Paris maakte de zomercampagne Want it! voor het Amerikaanse warenhuis Saks.

New-Yorkse met Paris-tas Foto NFG NFG

Alsof hij rondliep in zijn eigen tekening. Dat gevoel kreeg mode-illustrator Piet Paris twee weken geleden in het chique warenhuis Saks Fifth Avenue in New York. Op de parfumafdeling draaide meer dan levensgroot een carrousel in zijn tekenstijl. Overal in de winkel waren zijn ranke vrouwen driedimensionaal geworden. Waar je ook keek stonden metershoge zuilen met de uitroep ‘Want it’, in zijn letters. Op kleinere sokkels stonden de door hem getekende spitse handen uitgevoerd in doorzichtig perspex, behangen met armbanden. Buiten waren alle etalages à la Piet Paris geworden. „Ik werd helemaal gek toen ik werd rondgeleid”, zegt Paris die eerder campagnes tekende voor het Britse warenhuis Selfridges en de Bijenkorf.

Met de Want it! campagne luidde Saks Fifth Avenue het zomerseizoen in. Een modemoment dat niemand mag ontgaan in New York, maar ook niet in de ruim vijftig andere Saks vestigingen in onder andere Beverly Hills en San Francisco waar Paris ook nog even langs wipte en tot zijn verbazing zag dat de blauwe drankjes die op de officiële ontvangst geschonken werden opzettelijk dezelfde kleur hadden als de wolkenlucht van zijn tekeningen.

Toen Paris eind vorig jaar werd benaderd door Saks had hij geen idee dat de opdracht zo groot zou uitpakken. „Het was best een schok. Ze hebben mijn werk op zoveel verschillende manieren gebruikt en er een enorm budget in gestoken”, zegt Paris (Pieter ’t Hoen) die in 1988 afstudeerde aan de kunstacademie in Arnhem en zich vervolgens noemde naar de hoofdstad van de mode maar daar met Hollandse nuchterheid Piet voor zette.

Saks zocht een illustrator die op een frisse, heldere manier de skyline van New York kon tekenen. Paris kreeg de opdracht nadat de artdirector van Saks op een internetzoektocht het digitale portfolio van Paris ontdekte en zag dat hij eerder de Eiffeltoren als handtas had getekend. „Als die tekenaar dat met de Eiffeltoren kan, dan lukt het ook met het Empire State Building”, dachten ze bij Saks.

Eind vorig jaar ging Paris aan de slag met zijn kenmerkende grafische techniek, een combinatie van handgesneden mallen en spuitverf, en toevoegingen met aquarel.

Het Empire State Building in typische wolkenkrabbervorm, was het eerste gebouw dat Paris voor Saks transformeerde tot ‘topmodel’. Ze draagt een wolk als stola.

Dat het Vrijheidsbeeld een handtas moest krijgen, wist Paris meteen. Hij maakte het beeld modieus door de taille te versmallen en de heupen te kantelen. Aan het spiraalvormige Guggenheim Museum ging een hele studie vooraf. Het resulteerde in een off-shoulder jurkje.

In de typografie van ‘Want it!’ stak Paris misschien nog wel de meeste tijd. „Saks had daar een duidelijk idee over, de letters moesten meedoen met de gebouwen in de illustratie.” Het slanke been van mevrouw Guggenheim loopt naadloos over in de W van Want, de lange kokerrok van het Vrijheidsbeeld eindigt in een uitroepteken.

Warenhuizen werken graag met illustratoren, volgens Paris deels uit traditie en omdat je in tekeningen algemene informatie kunt overbrengen. „Silhouetten en trendinformatie zijn het makkelijkst uit te drukken in illustraties.” Als start van de campagne in New York vertelde Paris het duizendkoppige Saks personeel over zijn werk. Eindelijk kon de illustrator het verhaal kwijt dat hij vroeger altijd al een warenhuis wilde hebben. „Het voelt alsof ik dat nu heb.”

    • Georgette Koning