Chinees in Rotterdam

Rotterdamse basisschoolleerlingen krijgen na schooltijd Chinese les. Of kookles. Martine Zuidweg

Rotterdamse basisschoolleerlingen krijgen Chinese les – niet vanwege de belangstelling voor China als economische grootmacht, maar omdat er veel Chinezen in de stad wonen. foto floren van olden Rotterdam 17-3-2008 Op basisschool de Pijler wordt Chinese les gegeven. Hierin wordt niet alleen de taal maar de gehele chinese cultuur onderwezen. onderwijs na schoolse activiteiten Foto Floren van Olden onderwijs basisonderwijs chinees Olden, Floren van

Een Chinese waaier voor het bord, een rode parasol met bloemen en een Chinese lerares: “Chinezen houden van rood, weten jullie nog?” Maar verder is de connectie met China ver te zoeken in het handarbeidlokaal van basisschool De Pijler op de Kop van Zuid, Rotterdam. Aan een groenwit geblokte tafel zit een groepje leerlingen van verschillende basisscholen in de wijk. Het is half vier. De scholen zijn uit en de brede-schoollessen zijn begonnen. Hier geen uurtje kleien of spelen met de poppenkast. De leerlingen krijgen les in de Chinese taal en cultuur.

Luca (10) van basisschool De Pijler is erbij omdat haar vader voor zijn werk wel eens naar China moet, en: “Ik ga natuurlijk ook een keertje mee.” Hernany (13) van basisschool De Wissel zit er omdat hij veel Chinese vrienden heeft en samen met zo’n vriend van plan is een reis naar China te maken. De kinderen hebben de afgelopen zeven bijeenkomsten geleerd hun naam in het Chinees te schrijven, ze weten wat over de Chinese steden, over de relatie met buurlanden, het klimaat en de opera in China. “En grappige dingen. Bijvoorbeeld dat ze met oud en nieuw de boze geesten wegjagen terwijl wij alleen maar oliebollen eten”, zegt Alper (12), klasgenoot van Hernany.

De basisscholen op de Kop van Zuid, De Pijler, De Wissel en De Clipper, zijn alle drie brede scholen en hebben met elkaar gemeen dat ze ook buiten schooltijd een breed scala aan activiteiten aanbieden. Daarvoor werken ze bijvoorbeeld samen met de muziekschool, de sportschool of het welzijnswerk in de regio. Zo wordt de Chinese les verzorgd door de Stichting Rotterdamse Talenschool. Aanleiding is niet zozeer de groeiende belangstelling voor China als economische grootmacht, maar de aanwezigheid van een grote Chinese gemeenschap in Rotterdam. “Veel kinderen hebben Chinese klasgenoten”, zegt adviseur van de talenschool Piet Dubbeldam. “En omdat Rotterdam drie Chinese weekendscholen heeft, is er ook aanbod van lesstof en docenten.”

Het aantal brede scholen is de afgelopen jaren enorm gestegen. Rotterdam telt inmiddels 160 brede scholen. Doel van de brede scholen is de ontwikkelingskansen van kinderen te vergroten. Of ze goed werken, is nog nauwelijks geëvalueerd. Van de 290 gemeenten met een of meer brede scholen, heeft nog geen tien procent een evaluatie afgerond, constateerde het ministerie van onderwijs een half jaar geleden. Uit de evaluaties die er zijn, blijkt dat vooral ouders het belangrijk vinden dat er een breed scala aan activiteiten is, zoals judo, muziek-, dans- of toneelles.

En daar zit ’m meteen het probleem, zegt Arwen van Schendelen, coördinator brede school en leerkracht op De Pijler. “Het aanbod komt heel toevallig tot stand. Het hangt er maar vanaf welke vakkrachten je in huis kunt halen. En dat zijn er niet veel. Waar het nu meestal op uitdraait, is dat Toos van driehoog achter hier knutselles komt geven.”

De voetballes voor jongens wordt op de basisscholen op de Kop van Zuid gegeven door een student-stagiaire van een sportinstelling. Maar het liefst zou Van Schendelen professionals in huis halen. Zoals de gymjuf die nu na school de meisjes voetballen leert. “Onze gymjuf geeft al les op De Pijler. Voor haar is het niet zoveel moeite om een uurtje na school te blijven voor de voetballes. Maar als jij kunstenaar bent en je moet voor een uurtje lesgeven de hele stad doorcrossen voor het bedrag van zo’n dertig euro, met de belastingen eraf twintig euro, dan doe je dat toch niet?”

De gemeente Rotterdam is bezig een site op te zetten met vakkrachten. Maar daar verwacht Van Schendelen niet zo veel van. “Rotterdam telt inmiddels zoveel brede scholen. Die vissen allemaal uit dezelfde vijver.” Misschien dat de Chinese docente nog een cursus van acht lessen komt geven, stelt Dubbeldam Van Schendelen gerust als ze elkaar spreken na afloop van de Chinese les. Dubbeldam ziet wel mogelijkheden om vaker taalles te verzorgen op Rotterdamse brede scholen. Op een school in Schiebroek start een medewerker van het talencentrum volgend jaar een cursus Hindi. Maar er moet wel geld komen voor de professionalisering van die docenten, vindt Dubbeldam. Het merendeel heeft in eigen land een lesbevoegdheid gehaald, maar weet weinig af van de Nederlandse manier van lesgeven. “Het aanbod van de brede school moet aansluiten bij het reguliere onderwijs. Daarom is het van belang dat onze leerkrachten weten hoe het er op Nederlandse scholen aan toegaat”, zegt Dubbeldam. De stichting heeft een subsidie aangevraagd bij de gemeente Rotterdam om de docenten te kunnen bijscholen.

Overigens wordt de kookles op De Pijler momenteel gegeven door de verkering van Van Schendelen. “Een duidelijk geval van nood. De vrouw die de kooklessen gaf, is onlangs overleden. Mijn vriend had daar toevallig nu tijd voor. Hij kan koken en met kinderen omgaan, dus kwam hij in aanmerking. Maar dit is eenmalig.”

    • Martine Zuidweg