Oude rockers zijn duur

Rockveteranen als Neil Young of The Eagles vragen steeds meer geld voor een concertkaartje. Maar ze spelen steeds slechter.

Voor de muziekprogrammeur van Paradiso was het een gewetenskwestie. Hij gêneerde zich er duidelijk voor. Maar liefst 30 euro per kaartje had hij moeten vragen voor het soloconcert van de Amerikaanse zanger Kris Kristofferson. Goed, de Rolling Stones vroegen in 1995 al een veel hoger bedrag (125 gulden) bij hun Paradisoconcert. En voor de show van James Brown mocht 75 euro worden neergeteld. Maar daar kreeg je dan ook wat voor. De vraag lag dit keer gevoeliger. Moeten concertzalen meegaan in de tendens dat een legende in klinkende munt wordt omgezet, onder het motto ‘misschien is het wel de laatste keer dat we hem kunnen zien?’

Paradiso’s Jan Willem Sligting hoeft zich geen zorgen te maken, want die alleszins redelijke 30 euro voor het werkelijk prachtige concert van Kristofferson steken gunstig af tegen de woekerbedragen die andere oude rockers vragen. Topscorer van het jaar is tot nu toe Neil Young, die zijn gage zo hoog opschroefde dat de kaartjes voor zijn concerten in de Amsterdamse RAI 90 tot 144 euro moesten opbrengen. Vijf jaar geleden was 50 euro gewoon geweest.

In een tijd van teruglopende cd-verkopen is live spelen de core business van veel artiesten geworden. Daar moeten de vette winsten binnen gehaald worden, zelfs als er in dit geval gewoon sprake is van een promotietournee voor een nieuw album.

Wat Young in de RAI liet zien, was bepaald niet de legendarische vertoning die het op grond van de duurbetaalde verwachtingen had moeten worden. Na een mooie akoestische set haalde hij er na de pauze een samengeraapt zootje muzikanten bij en speelde hij het slapste, meest lusteloze elektrische optreden dat hij ooit op een Nederlands podium liet zien. Wie schetst onze verbazing nu Young weer met veel tamtam door het Bospopfestival in Weert wordt binnengehaald om dat vleugellamme kunstje op 11 juli nog eens over te doen? Voor een koopje, want kaartjes kosten nu ‘maar’ 74 euro.

Wat de concertorganisator

zich nauwelijks afvraagt, is of de veteraan in kwestie de verre van intieme omstandigheden van zo’n openluchtconcert wel aan kan. Uiterst riskant is het daarom ook om te investeren in het concert dat Leonard Cohen op 12 juli geeft in het Westerpark. De 73-jarige Canadees leverde met het recente Dear Heather zijn meest teleurstellende album ooit. Zijn stem redt het gewoon niet meer en het ontbreekt Cohen aan de energie om zijn teksten het oude vuur mee te geven. Juist nu hij eigenlijk van zijn welverdiend pensioen zou moeten genieten, mogen we 59 euro dokken voor een man die simpelweg de uitstraling niet meer heeft voor zo’n grootschalig massa-evenement.

Kan het Leonard Cohen persoonlijk worden aangerekend als zijn optreden een fiasco wordt? Ik denk het wel. De zanger heeft aangegeven dat hij op zijn laatste grote tournee alleen openluchtconcerten wil geven, omdat hij zo het maximumbedrag binnen kan halen. Zelfs de meest gerespecteerde onder de singer/songwriters heeft dollartekens in zijn ogen.

Van The Eagles, aanstaande dinsdag en donderdag in Ahoy, waren we al niet anders gewend. De groep waarvan de bandleden elkaar op zeker moment niet meer konden luchten of zien, beloofde na 1980 dat ze pas weer bij elkaar zouden komen als de hel bevriest. Toen de heren spijt kregen van het feit dat ze hun melkkoe naar de slachtbank hadden geleid, verzonnen ze een list. Ze brachten een live-album uit met de titel Hell Freezes Over en ondernamen sindsdien alweer een aantal reünietournees, die vooral in het nieuws kwamen wegens de miljoenenrecettes. Nieuw werk was er niet of nauwelijks, totdat The Eagles vorig jaar vriend en vijand verrasten met de cd Long Road Out of Eden die niet alleen uiterst vertrouwd klonk, maar ook thematisch refereerde aan het paradijselijke Hotel California waarin de bandleden zichzelf met dichtgetrokken gordijnen hadden opgesloten. Wie volgende week in Rotterdam kennis wil nemen van de frisse impuls die The Eagles hopelijk hebben ondergaan nu ze voor het eerst in 28 jaar weer eens een paar nieuwe nummers spelen, mag daar 80 à 100 euro voor neertellen.

Oude rockers gaan steeds langer mee, zo lijkt het. Jerry Lee Lewis, Chuck Berry en Fats Domino maakten in de jaren zestig al deel uit van ‘Oldies but Goldies’-shows. Het is nu helemaal geen schande meer om een slaatje te slaan uit een reputatie die geen nieuwe artistieke uitdagingen meer meebrengt. Pink Floyds gitarist en bandleider David Gilmour heeft aangekondigd dat er nooit meer nieuw werk van zijn band zal verschijnen. Het zal Pink Floyd er niet van weerhouden om het lucratieve concertrondje nog een keer te maken.

De uitzondering die de regel bevestigt is Tom Waits. Die maakt er altijd iets bijzonders van, in mooie theaters waar hij de mensen een magische avond bezorgt. Als concertkaartjes een half weekloon kosten is dat het minste wat we van een artiest mogen eisen.

    • Jan Vollaard