Ford verkoopt Landrover en Jaguar aan Tata

De Amerikaanse autofabrikant Ford heeft met het Indiase Tata definitief overeenstemming bereikt over de verkoop van de Britse automerken Jaguar en Landrover. Tata Motors betaalt Ford in totaal 2,3 miljard dollar (1,47 miljard euro) voor de twee Britse autofabrieken.

Het is de tweede keer dat het Indiase conglomeraat Tata een Britse industriële icoon overneemt. Eerder kreeg Tata met de overname van Corus ook al het grootste deel van de Britse staalindustrie in handen.

Hoewel Jaguar in 1989 voor 2,5 miljard dollar door Ford werd ingelijfd, is het in feite altijd een Brits merk gebleven. Pogingen van Ford om de productie van Jaguar naar de VS te halen mislukten herhaaldelijk onder druk van de Britse vakbonden. Hetzelfde gebeurde met Landrover, door Ford in 2000 voor 2,7 miljard dollar overgenomen van het Duitse BMW.

Zowel Landrover als Jaguar bleef in de ogen van de Amerikaanse consument een Brits product, terwijl Ford grote synergieplannen had met Jaguar, dat veel goedkoper in de VS zou kunnen worden geproduceerd op dezelfde productielijn als de Ford Lincoln.

Maar onder Britse druk bleven de fabrieken van Jaguar en Landrover in Liverpool, Coventry en Birmingham staan. Daarmee was de werkgelegenheid gegarandeerd van de ruim 16.000 werknemers die nog bij beide bedrijven werken.

Nadat Ford vorig jaar een verlies had geleden van 8,5 miljard dollar, ging het autoconcern op zoek naar een koper voor beide Britse merken. De overname van Jaguar en Landrover door Tata valt uitstekend bij de Britse vakbonden, die ervaring opdeden met het Indiase concern na de overnames van Corus en de Britse theeproducent Tetley. Bovendien is topman Ratan Tata autoliefhebber. Begin dit jaar bracht Tata een nieuw type kleine auto op de markt voor de bodemprijs van 1.900 euro.

Niettemin zet een aantal analisten vraagtekens bij de overname. Men vraagt zich in de auto-industrie hardop af of Tata – in tegenstelling tot Ford – wel voldoende technische kennis in huis heeft om een nieuwe Jaguar te kunnen ontwikkelen. De Indiërs zelf lijken zich daar niet al te druk over te maken. Zij wijzen op het reusachtige technische potentieel van Tata, dat in Groot-Brittannië onder meer nauw samenwerkt met de universiteit van Warwick. Tata produceert bovendien al auto’s voor andere luxe merken. Voor het Duitse Porsche maakt het onderdelen.

Ratan Tata heeft de afgelopen maanden de onderhandelingen met Ford persoonlijk geleid. Overeengekomen is dat Ford 600 miljoen dollar bijdraagt aan de pensioenfondsen van Jaguar en Landrover. De mededingingsautoriteiten moeten nog toestemming geven voor de transactie, die Ford en Tata zo snel mogelijk willen afronden.

Breaking views: pagina 17