De ware liefde is opgetrokken uit siliconen

Lars (Ryan Gosling) is een vereenzaamde jongen met een sekspop als vriendin.

In Lars and the Real Girl is dit géén uitgangspunt voor flauwe puberale grappen.

Lars (Ryan Gosling) en Bianca (pop) met zijn broer (Paul Schneider) en schoonzus (Emily Mortimer). scene uit de film Lars and the Real Girl (2007) FOTO: A-Film A Film Distribution

De filmwereld trekt nog steeds weleens zijn neus op voor de televisie, maar series zoals The Sopranos, The Wire (alleen te zien op dvd) en Six Feet Under, doen in complexe verhaallijnen, volwassen personages, zorgvuldige productie en visuele stijl niet onder voor de films op het grote doek. De cinema zou misschien zelfs iets kunnen opsteken van het beste wat nu op televisie te zien is.

Een van de scenarioschrijvers van de begrafenisserie Six Feet Under, Nancy Oliver, maakt nu met het scenario voor Lars and the Real Girl een knappe overstap naar de bioscoop.

Op papier werkt het eerlijk gezegd eigenlijk niet: Lars (Ryan Gosling) is een vereenzaamde, pijnlijk verlegen jongeman in een koud, winters dorp in het Noord-Westen van Amerika. Hij bewoont de garage achter zijn ouderlijk huis, dat zijn broer Gus (Paul Schneider) inmiddels heeft betrokken met zijn zwangere echtgenote Karin (Emily Mortimer). Om zijn eenzaamheid te doorbreken bestelt Lars op een dag via internet een siliconen-sekspop van het merk RealGirl. En hij haalt zich in zijn hoofd dat het meisje, dat hij de naam Bianca geeft, echt bestaat. Ze is volgens hem lid van een religieuze orde, maar heeft een jaar vrijaf genomen. Dat ze niet kan lopen, komt omdat ze gehandicapt is. En daarom zit ze in een rolstoel. Op advies van de huisarts gaat zijn familie, en daarna al snel het hele dorp, mee in de waan van Lars.

Dat kan het uitgangspunt zijn voor een spervuur van puberale grappen, maar Lars and the Real Girl zoekt het juist in het tegenovergestelde: net als de dorpsbewoners neemt regisseur Craig Gillespie zijn held en diens geliefde volkomen serieus. De situaties zijn komisch – Lars die Bianca voorstelt aan zijn familie tijdens een diner, Lars die Bianca meeneemt naar de kerk, Lars en Bianca op een feestje van collega’s. Maar de toon en het tempo van de film passen eerder bij een serieus drama. De vrees voor platheid heeft de makers misschien zelfs wat te veel in zijn greep gekregen, want Lars koestert in de hele film geen seksuele gevoelens voor Bianca, hij worstelt er zelfs niet mee.

Dat de twee uitgroeien tot een liefdespaar met allure, is uiteraard niet zozeer te danken aan de acteerkwaliteiten van Bianca. Maar wel aan Ryan Gosling, een van de meest besproken jonge acteurs in Hollywood op dit moment. Vorig jaar kreeg hij een Oscarnominatie voor zijn rol als crackverslaafde leraar in Half Nelson. Gosling (27) was de jongste genomineerde voor beste acteur sinds John Travolta in Saturday Night Fever (1978).

Lars is een rol die uitnodigt tot het spelen met overdreven tics en gebaren – zoals acteurs vaak doen die een personage met een vreselijke ziekte of een merkwaardige aandoening spelen. Gosling doet dat in deze film ook wel een beetje: Lars knippert soms raar met zijn ogen. En de therapeutische sessies met de huisarts, die Lars voorzichtig naar de werkelijkheid probeert terug te brengen, zijn soms wat klef.

Maar bovenal maakt Gosling van Lars een round character – onaangepast en sociaal, charmant en bot, behulpzaam en agressief. Hij slaagt erin om, in een scène waarin hij afscheid neemt van zijn geliefde, echte ontroering op te roepen. De kijker is dan net als Lars even vergeten dat hij kijkt naar een man en zijn pop – er zijn niet veel acteurs die dat voor elkaar krijgen.

De sociale fantasieën van Lars and the Real Girl gaan verder dan alleen de verhouding tussen Lars en Bianca. Lars kan niet aarden in de dorpsgemeenschap. In plaats van zich aan te passen, doet hij er nog een schepje bovenop door met Bianca op de proppen te komen. Maar de traditionele dorpsbewoners stoten hem niet uit, integendeel, ze vangen hem juist liefderijk op.

In de wereld van Lars and the Real Girl kan de grootst mogelijke individuele vrijheid samengaan met hechte gemeenschapsbanden. Voor sociale cohesie hoeft niet de prijs te worden betaald van drukkend conformisme. Ook dat maakt de film tot een mooi sprookje.

Lars and the Real Girl

Regie: Craig Gillespie. Met: Ryan Gosling, Emily Mortimer, Paul Schneider.

Waar draaien de besproken films die deze week in première zijn gegaan? Kijk voor meer informatie op : nrcnext.nl/bioscoopagenda

    • Peter de Bruijn