Conflict tussen ministeries over BPM

De invoering van het rekeningrijden heeft tot een conflict geleid tussen de ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat. Daardoor is een aangekondigd duurzaamheidsakkoord met de vervoerssector gisteren niet ondertekend. De Tweede Kamer gaat nu met spoed over de kwestie debatteren.

De ruzie spitst zich toe op de afschaffing van aanschafbelasting op auto’s (BPM). Bij het rekeningrijden wordt er voor het gebruik van de auto betaald in plaats van het bezit van de auto. Hiertoe zullen de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting BPM (grotendeels) vervangen worden door een kilometerheffing die afhankelijk is van tijd, plaats en type voertuig.

Het bedrijfsleven wil dat de aanschafbelasting volledig wordt afgeschaft, evenals het CDA in de Tweede Kamer. Het ministerie van Financiën is terughoudend, omdat door deze maatregel miljarden euro’s per jaar op de begroting zouden verdwijnen. Staatssecretaris De Jager (Financiën, CDA) heeft aangekondigd in mei de Kamer uitgebreider te informeren over de belastingwijzigingen in verband met het rekeningrijden.

De vervoerssector maakte gisteren de ondertekening van het plan afhankelijk van de manier waarop de BPM-belasting verlaagd zal worden. De sector heeft de indruk dat De Jager meer BPM-belasting in stand wil houden dan het bedrijfsleven wenst. Ook zouden vrachtwagens opnieuw een lastenverzwaring tegemoet zien. Dat gebeurde ook al begin dit jaar bij de wijziging in autobelastingen.

Kamerlid Paul de Krom (VVD) zou vanmiddag een spoeddebat met de verantwoordelijke bewindslieden Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) en De Jager aanvragen. De Krom wil weten waarom gisteren op het laatste moment het convenant niet werd ondertekend. Hij wil ook weten of de BPM op auto’s nu afgeschaft wordt of niet.