Absurdisme voert de toon bij Show d’Orange

Bij Show d’Orange draagt het publiek bij aan de totale (georganiseerde) chaos.

Het succes van de avond hangt dus deels af van de mate waarin het publiek meedoet.

Presentator Frans van der Groen schiet, captain Patrick Meijer kijkt toe. (Foto Bodil Anais) Anais, Bodil

„Nee Leo, hier blijven! Manassistente, houdt Leo eens even beter aan de lijn.” Manassistente, een lange man met een cowboyhoed op, trekt hard aan het touw dat vastzit aan een spartelende man in een hofnarkostuum; alias Leo de Levende Applausmeter. Leo reageert tamelijk enthousiast op het applaudisserende publiek. „Lieve mensen, alstublieft nog niet klappen”, roept presentator Frans van der Groen tegen de zaal.

De Show d’Orange is amper begonnen of het is al een kabaal van jewelste in het Amsterdamse Comedy Theater in de Nes. Een georganiseerde chaos, zo zou je de Show d’Orange nog het best kunnen omschrijven. En het publiek moet volop bijdragen aan die chaos. De argeloze bezoeker die meent een lekker avondje lui in zijn stoel van het Comedy Theater te kunnen gaan genieten, zal verbaasd opkijken. Rustig zitten is er niet bij.

Vanaf het begin wordt de zaal betrokken bij de show. Onder leiding van captains Roel C. Verburg en Patrick Meijer, die ieder een team onder hun hoede nemen, moet het publiek het tijdens de verschillende onderdelen tegen elkaar opnemen. Daarbij zitten de teamcaptains elkaar voortdurend dwars. Hoewel de heren aan elkaar gewaagd zijn, kan de timing soms beter. Een show als deze hangt natuurlijk van de spontaniteit aan elkaar, maar staat of valt ook met de onderlinge scherpte. Ook de input van Jeroen Pater, een soort mannelijke variant van het lijzige Idols-jurylid Jerney Kaagman, kan veel sterker. Zijn jurycommentaren zijn ietwat beperkt. De aanmoedigingen dat een team extra punten kan krijgen als hij vrouwenslipjes ontvangt, is een paar keer leuk, daarna weet je het wel.

Wel heel geslaagd in absurdisme is de Duitse Porno Karaoke. Twee mensen uit het publiek worden uitgenodigd om een scène uit een Duitse pornofilm ter plekke na te synchroniseren. De twee deelnemers doen het zo goed, dat ze de zaal plat krijgen door banale zinnen als „oh Hans, was hast du einen großen Wurst” met de perfecte intonatie te vertolken. Ook Leo de Levende Applausmeter is ongeëvenaard als hij tussen het publiek door naar achter de zaal in rent; hoe harder het applaus, hoe verder hij komt.

Jurylid Jeroen Pater en de captains Meijer en Verburg zijn in het dagelijks leven actief als stand-up comedians bij Comedy Explosion. Presentator Frans van der Groen, Leo de Vries (Leo de Levende Applausmeter) en Manasse Visser (Manassistente) zijn werkzaam als respectievelijk webmaster, koerier en muziekmanager. Ze kennen elkaar nog van het Kaasschaafcollectief uit Utrecht. Het kunstenaarsgezelschap met als ondertitel ‘er rest ons niets dan beschaving’ was destijds opgericht om het absurdisme te verspreiden. Daarna besloten ze het groter aan te pakken met onder meer de Show d’Orange als resultaat.

De show is gebaseerd op de oude spelshows van weleer, denk aan de Willem Ruis Show, Wedden Dat? van Jos Brink en de 1-2-3 Show met Ted de Braak. Maar de spelonderdelen zijn eigenlijk meer variaties op gezelschapsspelletjes en wisselen ook per show. Zo moet het publiek beroemdheidsbingo spelen op grond van geluidsfragmenten en Mastermind. Tijdens het onderdeel ‘Levend Wie is het?’ moet iedereen in het publiek gaan staan waarbij de teamcaptains elkaar vragen stellen over degene die de ander in zijn hoofd heeft. De vraag ‘wie van de vrouwen gelooft er nog in echte liefde?’ leidt tot grote hilariteit. „Nou, dan kunnen we allemaal wel gaan zitten”, wordt er in de zaal geroepen.

De voorstelling heeft iets weg van het mobiele kunstfestival De Parade; er heerst tijdens de avond een ongedwongen, gezellig rommelige huiskamersfeer. Zo wordt om de haverklap als iemand een vraag goed beantwoord heeft – of juist niet – een prijs het publiek ingegooid. Dat gaat soms ternauwernood goed, zo maakt een set waxinelichtjes bijna slachtoffers in de zaal.

„Die georganiseerde chaos is ook de bedoeling van de show”, vertelt Verburg. „Het moet lekker los zijn, feestelijk. Hoe goed we daarin slagen, hangt uiteraard ook af van de mate waarin het publiek meedoet. En dat is iedere keer afwachten.”

Vanavond heeft hij in elk geval geen klagen. In het publiek bevindt zich een groepje vrouwen dat zo vol overgave meedoet, dat het verdacht veel op een vrijgezellenavondje lijkt. De apotheose aan het eind wordt gevormd door ‘Levend Pong’. Er worden grote stukken piepschuim uitgedeeld. Dolenthousiast klimt het publiek en masse op z’n stoel om de ballonnen in de lucht te houden. Het is bijna onnavolgbaar wat er allemaal gebeurt.

Een perfecte afsluiting van de avond, zou je denken. Het is jammer dat er daarna ook nog met het publiek op het podium een lied moet worden gezongen en dat de jongste bezoeker van de avond – een meisje van een jaar of twaalf – een liedje mag zingen. Na meer dan twee uur show is het enthousiasme tegen deze tijd wat op. Desalniettemin: een prima avondje vermaak.

De komende voorstelling van Show d’Orange is op zondag 30 maart (met dit keer ‘Levend Ken & Barbie’). Locatie: Comedy Theater in de Nes, Amsterdam. Voor meer informatie zie: www.showdorange.nl en www.comedytheater.nl. Entree: 8 euro. Volgende speeldata: 25 mei en 29 juni.

    • Anouk Eigenraam